Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : کلبه شروق
نویسنده : سید هادی خسروشاهی
خاطرات مبسوط و عینى والد ماجد، حجة الاسلام والمسلمین استاد سیدهادى خسروشاهى درباره مسائل و حوادث شصت سال گذشته تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام، بى تردید از مستندترین، خواندنى ترین و گویاترین خاطرات رجال دوران ما است...

فهرست مطالب

یادداشت   

1. گفتگو درباره علامه سیدمرتضى عسكرى  

2. تعارض علماى سنتى و روشنفكران دینى  

3. همكارى با نهضت اسلامى ایران   

4. اسناد و فهارس 

فهرست ها  

زندگى و مبارزه...

یادداشت   

 

یادداشت

خاطرات مبسوط و عینى والد ماجد، حجة الاسلام والمسلمین استاد سیدهادى خسروشاهى درباره مسائل و حوادث شصت سال گذشته تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام، بى تردید از مستندترین، خواندنى ترین و گویاترین خاطرات رجال دوران ما است...

متأسفانه ایشان علاقه چندانى به تنظیم و نشر این خاطرات ندارند. مشاهداتى كه برخى از آنها بدون تردید مى توانند روشنگر زوایاى تاریك بسیارى از حوادث تاریخى چند دهه اخیر و ثبت كننده حقایق بى شمارى درباره زندگى و مبارزات بسیارى از شخصیت هاى علمى ـ فرهنگى و سیاسى ایران و دنیاى اسلام باشند.

در واقع والد ماجد، به علت حساسیت فراوان و وسواس در ثبت و ضبط حقایق، مایل هستند كه این مجموعه متفرقه، پس از تنظیم و تكمیل نهایى، در چند مجلد، در اختیار علاقه مندان به مسائل و وقایع تاریخ معاصر، قرار گیرد; اما دوستان ما در «مركز بررسى هاى اسلامى» خواستار آن هستند كه این خاطرات مستند، نخست جداگانه و مستقل درباره هر موضوعى، ولو به طور پراكنده، در قالب هایى همچون كتاب، رساله و مصاحبه با نشریات مختلف، چاپ شود و در اختیار عموم قرار گیرد و در مرحله نهایى، در چندین مجلد، تدوین و تصحیح شده، منتشر شود.

به هر حال، سرانجام با اجازه ضمنى استاد، تصمیم گرفته شد كه این خاطرات مستند، به تدریج و به شكل رساله هائى ولو در صفحاتى معدود و در شمارگان محدود، چاپ و انتشار یابند. با این هدف تا اكنون، بخش هایى از خاطرات و یادداشت هاى ایشان درباره: امام خمینى، آیة الله سیّد ابوالقاسم كاشانى، آیة الله سیّد محمود طالقانى، آیة الله سیدعلى خامنه اى، استاد علامه سید محمدحسین طباطبایى، امام موسى صدر، استاد جلال الدین آشتیانى شهداى پنجگانه محراب، شهید دكتر محمد حسین بهشتى، مبارزان مسلمان، و زندگى نامه خود نوشتِ والد محترم، هر كدام به طور مستقل، آماده چاپ و نشر شده اند....

البته اغلب این مجموعه، محصول گفتگوهایى است كه توسط اصحاب رسانه و مطبوعات یا دوستان همكار در «مركز بررسى هاى اسلامى» با ایشان انجام شده است... و هم اینك نخستین ثمره این تلاش ها را با نام: زندگى و مبارزه علامه سید مرتضى عسكرى  به جامعه علمى ـ فرهنگى كشور، عرضه مى داریم.

گفتنى است این مجموعه كه عنوان كلّى آن «حدیث روزگار» است، در صورت تنظیم و تكمیل، چندین مجلد هزار صفحه اى، خواهد شد.

از خوانندگان علاقه مند به این قبیل خاطرات و مباحث تاریخى، مى خواهیم كه ما را از نظریات و پیشنهادهاى خود، در رفع كاستى ها و اشتباهات احتمالى، بى نصیب نگذارند و ما را در این جستار تاریخى ـ فرهنگى، یارى دهند.

در این كتاب نسبتاً كم حجم، سعى شده تا با پرهیز از تكرار، به ناگفته ها و زوایاى كمتر روشن شده زندگى پربار و فعالیت هاى مختلف علمى و فرهنگى مرحوم علامه سیّد مرتضى عسكرى، پرداخته شود. از لابه لاى مطالب مطرح شده، مى توان نكات نغز و ناگفته هایى را از نظرگاه استاد به نظاره نشست و تحلیل آنها را از زبان و بیان ایشان شنید.

از آقاى سیدمحمد دلال موسوى كه در بازبینى نهایى و ویرایش این اثر، پیش از چاپ همكارى نموده اند به نوبه خود سپاسگزارم.

سیّد محمود خسروشاهى

مدیر اجرایى «مركز بررسى هاى اسلامى»

قم

 

مشخصات کتاب

  • خاطرات مستند سید هادى خسروشاهى از: زندگى و مبارزات آیة الله علامه سیدمرتضى عسكرى
  • کلبه شروق
  • سید هادی خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • 2500 2500
  • 3ـ23ـ7255ـ964ـ978
  • چاپ قم / نوبت اول
  • 1391