( 0. امتیاز از 0 )

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تشریح ویژگی های مرحوم خسروشاهی گفت: آن مرحوم با ادبیات دنیا آشنا بود و مهارت دیالوگ و تقریب را به دست آورده بود. آشنا بودن با زبان دنیا یک فن است. برخی شاید آراء و انظار تفسیر را به خوبی بلد باشند اما مهارت تبلیغی و تقریبی نداشته باشند.

مراسم رونمایی از نرم افزارهای جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع) و گرامیداشت مرحوم استاد «سید هادی خسروشاهی» روز دوشنبه 18 اسفند 1399 با حضور جمع محدودی از مهمانان و با رعایت پروتکل های بهداشتی، در "کتابخانه مرکز بررسی های اسلامی" در پردیسان قم برگزار شد.

در این مراسم - که به مناسبت اولین سالگرد ارتحال استاد خسروشاهی و همزمان با "روز سید جمال الدین اسدآبادی" برپا گردید - "سایت راه هادی" وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار و اندیشه های استاد خسروشاهی نیز به دست دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افتتاح گردید.

 

حضرات آیات «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و «محمد سعید النعمانی» رییس مجمع الفکر الاسلامی و یار دیرین مرحوم خسروشاهی سخنرانان این مراسم بودند و آقایان «سید علیرضا حسینی عارف» مدیرکل فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «سید محمود خسروشاهی» مدیر کتابخانه مرکز بررسی های اسلامی و «سید کاظم زعفرانچیلر» مدیر دفتر شمالغرب خبرگزاری ابنا، گزارشی از فعالیت های مراکز متبوع خود ارائه دادند.

    

* آیت الله رمضانی: مرحوم خسروشاهی از شخصیت های استثنائی و نادر بود

آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ابتدای بیانات خود با بیان اینکه به دلیل شرایط خاص، مراسم تشییع مرحوم خسروشاهی مظلومانه برگزار شد از خداوند برای او طلب علو درجات، رحمت و رضوان طلب کرد.

وی همچنین از فرزند مرحوم خسروشاهی به خاطر پیگیری و احیاء آثار این اندیشمند قدردانی کرد و گفت: بعضی از اندیشمندان و اهل تحقیق شانس این را ندارند که آثارشان به شکلی منسجم و منظم تدوین و عرضه شود. مرحوم پروفسور «فلاطوری» مدتها در آلمان زندگی کرده و کتابهایی نوشتند. در هامبورگ دنبال آثار ایشان بودیم اما چون اهتمامی برای جمع آوری آثار ایشان صورت نگرفته بود، آثار وی در جاهای مختلف پخش بود و به شکل منسجمی در دسترس قرار نداشت. از فرزند مرحوم خسروشاهی تشکر می کنم و دعاگو هستم که به عنوان خلف صالح به جمع آوری آثار والدشان اهتمام دارد و در حد امکان وصیت آن مرحوم را اجرا می کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه شرایط ما برای تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) ویژه و طلایی است، افزود: در هیچ زمانی مانند زمان ما شرایط برای تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) فراهم نبوده و باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم و اگر در این امر کوتاهی کنیم فرصت ما تبدیل به تهدید می شود. شهید حاج قاسم سلیمانی می گفت که فرصت هایی که در بحران ها برای ما ایجاد می شود خیلی بیشتر از حالت های معمولی بوده است. باید در همین شرایط سخت بهترین فعالیت را در تبیین و تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) نشان دهیم.

آیت الله رمضانی ادامه داد: امروزه فرصت های بی نظیری برای حوزه های علمیه ایجاد شده تا اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را با زبان عقل و فطرت به جهانیان برسانند. زبان عقل و فطرت مربوط به دوره خاصی نیست و مردم گذشته و حال می توانند از این زبان استفاده کنند. مرحوم خسروشاهی از این زبان بسیار استفاده کرد چون زبان عقل و فطرت پاسخگوست و می توان بهترین استفاده را از آن کرد.

وی همچنین در ادامه گفت: در وصف دعوت پیامبر یک دیدگاه این است که پیامبری به زبان عربی و به یک قوم خاص، دینی را از طرف خدا آورده است و دیدگاه دوم این است که انسان معصوم و کاملی با زبان عقل و فطرت، برای مخاطبان ظاهری اش که اعراب هستند، دینی را از طرف خدا تبلیغ کرده است. بیان اول فراگیر نیست اما بیان دوم به دلیل آیات "و ما ارسلناک الا کافة للناس" "و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین" فراگیر است و نشان می دهد که دین اسلام مبتنی بر فطرت همگانی و برای همه انسان های جهان است.

وی با بیان اینکه در تبلیغ معارف دین، شناختن ادبیات مهم است، افزود: با مطالعه آثار مرحوم خسروشاهی، می توانیم شخصیت جامع و بین المللی او را درک کنیم. در حوزه افرادی که در عرصه بین المللی بتوانند با زبان بین الملل سخن بگویند زیاد نیستند و امثال مرحوم خسروشاهی استثناء هستند. افرادی مثل مرحوم خسروشاهی باید زیاد باشند و الا در جهان پیشتاز نخواهیم بود و پیشرفت نخواهیم کرد. حوزه باید افرادی تربیت کند تا در عرصه جهانی با زبان عقل و فطرت، اسلام ناب را معرفی کنند و اگر اینگونه باشد جایی برای اسلام اموی و تکفیری نخواهد ماند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اهمیت موقعیت شناسی در امر تبلیغ اظهار داشت: جعفربن ابی طالب در حبشه آیاتی از سوره مریم را برای مسیحیان قرائت کرد و اشک آنان پس از شنیدن این آیات جاری شد. لذا استفاده از آیات و روایات در جای خود بسیار اهمیت دارد. پرفسور بونو معتقد بود که باید ظرفیت های مخاطب و پیام و تناسب آنها با هم را بشناسیم و الا موفق نخواهیم بود. به دلیل اینکه مخاطب مکه و مدینه متفاوت بود، آیات مکی و مدنی قرآن نیز تفاوت دارد. لذا شناخت مخاطب مهم است وباید این امر را بروز رسانی کنیم. در این عصر اگر تبلیغ با مجموعه شاخصه ها و مولفه ها بایسته نباشد موفق نخواهیم بود.

آیت الله رمضانی ادامه داد: امروزه منبر جای خود را دارد اما مجموعه ابزارهای تبلیغی و رسانه ای با گذشته تفاوت کرده است. باید زبان روز را یاد گرفته و با مهارت های تبلیغی و زبان امروزی آشنا شویم و منظور از زبان، زبان فهم و گفتگوست. ضرورت دارد از مشترکات بین ادیان و بشریت استفاده و بهره برداری کنیم. برخی دنبال حداقل ها میان بشریت و ادیان هستند تا بشر به همدیگر متصل شود وآن را اصول اخلاق جهانی معرفی می کنند در حالی که در دین اسلام اصول موسع تری وجود دارد.

وی تأکید کرد: باید اندیشه را با اندیشه جواب داد و نباید به مخاطب توهین و بی احترامی کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در تشریح ویژگی های مرحوم خسروشاهی گفت: آن مرحوم با ادبیات دنیا آشنا بود و مهارت دیالوگ و تقریب را به دست آورده بود. آشنا بودن با زبان دنیا یک فن است. برخی شاید آراء و انظار تفسیر را به خوبی بلد باشند اما مهارت تبلیغی و تقریبی نداشته باشند. نوع موضوعاتی که مرحوم خسروشاهی انتخاب می کرد جسارت و شجاعت او را نشان می دهد. مرحوم آیت الله تسخیری نیز فقه شیعی را با روش قوی و قویم در مجالس مهم به کرسی نشاند البته ایشان به نظرات مخالف نیز اعتنا می کرد و توجه داشت.

آیت الله رمضانی ادامه داد: آثار مرحوم خسروشاهی یکنواخت نیست و بر حسب نیازهای سیاسی ـ اجتماعی زمان آثاری به رشته تحریر در آورده است. در دوره ای که مردم دنیا با سکولاریسم و فمنیسم انس گرفته اند و مردم سکولار یا بی دین می شوند، باید میدان دار و سکاندار باشیم و از مسیر خود وارد گفتگو شویم. بنابراین یکی از رسالت های مهم حوزه پرداختن به عرصه تبلیغ در عرصه بین الملل است و زمینه آن امروز به شکل بی نظیری فراهم شده است.

وی عنوان کرد: برای تبلیغ در سطح جهانی باید نگاه جامع داشته باشیم چون اهل بیت(ع) برای همه جوامع هستند و امثال تسخیری و خسروشاهی از عالمان عارف به زمان خود بوده و به زبان گفتگو و تقریب آشنا بودند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از "اداره کل اطلاع رسانی و فناری اطلاعات" این مجمع، از تولید نرم افزارهای جدید به وسیله این اداره کل ابراز رضایت کرد.

ایشان با اشاره به همراه بودن مجمع با تحولات فناوری در جهان و تبدیل به احسن نمودن محصولات دیجیتال خود، تصریح کرد: کاری که ده سال پیش انجام شده تاریخ مصرف آن گذشته است؛ لذا فعالیت های مجازی و محصولات نرم افزاری مجمع باید همچنان بروز شوند.  

آیت الله رمضانی در پایان گفت: اگر مکتب شیعه را با مؤلفه های خودش بشناسانیم و زبان آن را بلد باشیم، قطعاً آینده بشریت از آن ما خواهد بود. جامعه دارای عقلانیت، عدالت و آرامش خواهد بود و بشر با عقلانیت و عدالت است که به آرامش می رسد.

* رونمایی از نرم افزارها و افتتاح سایت راه هادی

در پایان این مراسم با حضور آقایان رمضانی، النعمانی، سید منذر حکیم، شریفی (مدیرکل حوزه ریاست مجمع)، حسینی عارف، خسروشاهی و زعفرانچیلر از نرم افزارهای جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع) - نرم افزارهای "أعلام الهدایة" (به زبان عربی، برای سیستم عامل اندورید)، "در مکتب اهل بیت(ع)" (به زبان فارسی، برای سیستم عامل اندروید)، "فی رحاب اهل بیت(ع)" (به زبان عربی، برای سیستم عامل ios)، "فرهنگ عاشورایی" (به زبان فارسی، برای سیستم عامل اندروید)، "وهابیت شناسی" (به زبان فارسی، برای سیستم عامل اندروید) و "دراسات فی الوهابیة" (به زبان عربی، برای سیستم عامل اندروید) - رونمایی شد.

شایان ذکر است که برخی از این محصولات در سال های گذشته برای سیستم های عامل دیگر (مانند ویندوز و جاوا) یا به زبان های غیر از موارد فوق الذکر تولید شده بودند. بنابراین همه شش محصول رونمایی شده، از تولیدات جدید مجمع محسوب می شوند.

همچنین در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره سفیر مکتب تشیع در مجامع بین المللی مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی، سایت "راه هادی" وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار و اندیشه های استاد خسروشاهی افتتاح - به آدرس www.rahe-hadi.ir - به دست آیت الله رمضانی افتتاح شد.

 

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر