( 0. امتیاز از 0 )

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی صبح امروز در آیین نکوداشت و رونمایی از نرم افزار مجموعه آثار استاد سیدهادی خسروشاهی گفت: به دلیل محدودیت هایی که به دلیل بیماری کرونا به وجود آمده است، این مراسم را به دو صورت حضوری و مجازی برگزار نمودیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی صبح امروز در آیین نکوداشت و رونمایی از نرم افزار مجموعه آثار استاد سیدهادی خسروشاهی گفت: به دلیل محدودیت هایی که به دلیل بیماری کرونا به وجود آمده است، این مراسم را به دو صورت حضوری و مجازی برگزار نمودیم.
 

وی افزود: شاید شایسته بود که کسانی که ارتباط نزدیکتری با مرحوم استاد سیدهادی خسروشاهی داشته اند سخنران این جلسه می بودند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: تا آنجا که به یاد دارم حضرت آیت الله استادی فرمودند که شخصیت های علمی را می توان به دو دسته تقسیم کرد؛ عده ای از آن ها زمینه ایجادی، تأسیس حوزه و تربیت افراد برایشان فراهم نیست مانند مرحوم فیض که ایشان آثار علمی زیادی را تولید کرده اند اما مجال برای آثار و فعالیت های بیشتری را نداشته اند.

وی گفت: دسته دیگر از شخصیت های علمی افرادی هستند که در فضای اصلاحی، تربیتی و اجتماعی ورود داشته اند؛ یکی از این شخصیت ها مرحوم آیت الله بروجردی هستند که نگاه مکتب ساز، اصلاح گر و تحولی داشته اند اما مسئولیت مرجعیت عامّ ایشان موجب شد که بر شاگردپروری و احیاء آثار علمای قبل تمرکز نموده و فرصت چندانی برای تولید آثار زیاد را نیابند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی تصریح کرد: استاد خسروشاهی دارای جامعیت این دو دسته شخصیت های علمی بودند؛ ایشان با بزرگانی همچون آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی ارتباط داشته اند.

وی افزود: مقالاتی که در نورمگز از مرحوم آیت الله خسروشاهی وجود دارد بیش از ۲۵ مقاله است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیان داشت: فعالیت های آیت الله خسروشاهی منحصر به آثار مکتوب نیست و در صحنه عمل و فعالیت های اجتماعی ایشان نقش های اثرگذاری در پیشبرد انقلاب اسلامی داشته اند.

وی گفت: ایشان هم با فضای حوزه سنتی مرتبط بوده اند و هم با فضاهای تحول خواه در جهان اسلام ارتباط داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین بهرامی اظهار کرد: مرحوم خسروشاهی با کلیسای مسیحیت ارتباط می گیرند تا با ارائه تصویری روشن از اسلام به روابط بین الادیانی رونق ببخشند.

وی عنوان داشت: این استاد فقید با دانشگاه الازهر مصر نیز ارتباطات قوی برقرار نموده و با اساتید و بزرگان آنجا نیز به مباحثه پرداخته اند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: ایشان بین نگاه حوزوی و سنتی و نگاه تحول خواهانه و اصلاحی جامع بودند و هردو را به خوبی درک کرده بودند.

وی افزود: شاید کاری را که مرحوم آیت الله خسروشاهی در ۶۰ سال انجام داده است اگر برای یک مؤسسه در نظر بگیریم بتوان گفت نمره قابل قبولی را اخذ نماید؛ کاری که یک نفر در شرایط دشوار و پرتلاطم انجام داده و در حد یک مؤسسه علمی موفق بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین بهرامی خاطرنشان کرد: در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در موضوع نشر آثار علما و معرفی شخصیت آنان فعالیت های متعددی به عمل آمده است.

وی گفت: امروز  بعد از سه دهه تلاش این مرکز امکان دسترسی آسان و عرضه منابع علوم اسلامی برای محققان فراهم شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیان داشت: دیجیتال سازی محتواهای علمی تولید شده توسط علمای اسلام یکی از فعالیت های اصلی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بوده است.

وی گفت: در دسترس قرار دادن این آثار یکی دیگر از اقدامات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی اظهار کرد: اثری که امروز از آثار مرحوم استاد خسروشاهی رونمایی می شود سومین نسخه آن است.

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر