Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. 0 )

ناشر : موسسه بوستان كتاب( مركز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)
نویسنده : آل کاشف الغطاء
مترجم : سید هادی خسروشاهی
علّامه بزرگوار، مرحوم آیت الله كاشف الغطاء مى نویسد كه اگر تعریف و تمجید قرآن مجید نبود، «مریم و مسیح»(علیهما السّلام) فاقد آن عظمت و قداستى بودند كه هم اكنون در جهان بشریّت دارند، زیرا كه «اناجیل چهارگانه» مورد اعتماد مسیحیان، چهره درخشانى از «مریم و مسیح»(ع) را ترسیم نمى كنند

فهرست مطالب

مقدمه ها

مقدمه ای بر چاپ جدید

مسیح و مریم در قرآن

ضرورت و لزوم شناخت مسیحیت

توضیحی بر «توضیح دوستانه»

کوشش های مسیحیان در ایران

خلاصه مقدمه

تحقیق درباره مسیحیت

راه نجات جوانان چیست؟

تشکیلات مسیحیت در ایران

تبلیغات اسلامی در دنیا

پیشقراولان استعمار

تلاش برای نجات بیچارگان!

مسیحیت عامل جنگ

انتشارات نور جهان

درباره کتاب: توضیح درباره انجیل و مسیح

چرا این کتاب را چاپ کنیم؟

 

بخش اول

توضیح درباره انجیل و مسیح

توضیح درباره انجیل و مسیح

چرا این حقایق را منتشر می سازیم؟

مباحثه با جاثلیق

تاریخچه انجیل ها

مناظره با یهودی

مسیحی که قرآن معرفی می کند

مسیح در اناجیل

آیا عیسی کشته می شود؟

عیسای صادق و عیسای کاذب

ادعای احمد قادیانی

دانشمندان غربی و انجیل های فعلی

 

بخش دوم

توضیح درباره انجیل و مسیح

توضیح درباره انجیل و مسیح

درباره بخش دوم کتاب

باب اول: تناقض کتاب مقدس

اختلاف متی و لوقا

عیبسی از قبر برمی خیزد

عیسی بر صلیب

اناجیل چه می گویند؟

۱ـ مسیح این انجیل ها، دروغ می گوید و افترا می بندد

۲ـ مسیح این انجیل ها، تغییر دهنده «ناموس» و تبدیل کننده احکام خداست

۳ـ مسیح این انجیل ها، دروغ گوی، حیله گر و عوام فریب است

۴ـ مسیح این انجیل ها، مقررا ناموس را تعطیل و قوانین تورات را بدون دلیل

۵ـ مسیح این انجیل ها، قاطع الرحم و عاق مادر و برادرانش بوده و بین خویشاوندان

۶ـ مسیح انجیل ها، پریشان گو بوده و گفتار و کردار او با یکدیگر سازگار نیست

۷ـ مسیح انجیل ها، آدم ملعونی است

۸ـ مسیح انجیل ها، مرتکب گناهان و خلاف کاری هایی می شود و مال مردم را به ظلم

۹ـ مسیح انجیل ها، شخص ستمکار، خودپسند و اسراف کار است

10ـ مسیح انجیل ها، نه قداستی دارد و نه بزرگواری و نه امانت

11ـ مسیح انجیل ها، با زنان معاشقه می کند و پسران را در آغوش می نشاند

12ـ مسیح انجیل ها، ظلم و ستم به کار می برد و شیطان را در انسان و حیوان

باب دوم: افسانه خدا بودن مسیح

بکرزایی و روح خدا

وجوب یا امکان

اما معجزه

نور عالم

کشتن مسیح جرم نیست؟

افلاطون و بودا

میزان اطلاعات پدر

نبوت مسیح

خدایی مسیح

عیسای لاهوتی

باب سوم: آشنایی با نویسندگان اناجیل

نویسندگان انجیل ها را بشناسیم

پطرس

یهودای اسخریوطی

پولس

بحثی کوتاه درباره اناجیل

۱ـ انجیل متی

۲ـ انجیل مرقس

۳ـ انجیل لوقا

۴ـ انجیل یوحنا

اشکالات کودکانه

نکته دیگر

نمایه

آیات

اعلام

 

مقدّمه ها

مقدّمه اى بر چاپ جدید

هجوم همه جانبه امپریالیسم غرب، به جهان اسلام در کلیات آن، شامل همه زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و نظامی است...، یعنی به موازات حمله رسمی و علنی نظامی به کشورهای اسلامی مانند عراق و افغانستان و تحریم اقتصادی ایران، سودان و سوریه... و نشر گسترده مبادی فرهنگ غربی برای تخریب زیرساخت های نظام اجتماعی بلاد اسلامی از طریق ماهواره ها، دانشگاه ها، وسائل ارتباط جمعی، اغفال نسل جوان مسلمان و جذب فرهیختگان، به نبردی بی امان بر ضد مبادی، اصول و فرهنگ اسلامی در جوامع اسلامی دست زده است.

در این بعد از جنگ امپریالیستی، علاوه بر سرمایه گذاری وسیع و گسترده چند ده میلیاردی در زمینه تالیف و تنظیم و نوشتن کتاب ها و مقالات و ترسیم کاریکاتورها و ساخت فیلم ها ـ برای مبارزه با اصول اسلامی و قداست زدایی از راه و اهانت به مقدسات مسلمانان ـ پیشقراولان و طلیعه داران حمله مذهبی آن که پدران روحانی و اربابان کلیسا و در رأس آن ها، واتیکان و پاپ اعظم هستند، سخت به تلاش و تکاپو افتاده اند و هم اکنون در سراسر جهان اسلام و در میان اقلیت های مسلمان در دنیای غرب، ضمن ایجاد جوّ روانی اسلام هراسی به نشر مبادی عقیدتی ـ تثلیثی خود، توسط تنصیرگران رسمی که خود آن را تبشیریان می نامند، یا وسائل گوناگون، از نشر فیلم، کتاب، پخش سی دی و دعوت به گفت و گوهای حضوری و تشکیل کلیسای خانگی به فعالیت می پردازند و به جذب نیورهای جوان ناآگاه و به دور از آشنایی با مبانی اسلامی، اقدام می کنند... .

و در همین راستا، طبق گزارش رسمی رسانه های ایران،تلاش های سازمان یافته برای گسترش هدف‌مند کلیساهای خانگی در برخی از شهرهای مذهبی به مرحله حادی رسیده است و به گزارش «عصر ایران» مثلاً طی چند ماه اخیر تأسیس کلیسای خانگی در شهر مشهد گسترش پیدا کرده و اخبار رسیده از کشف دویست کلیسای خانگی در این شهر حکایت دارد و این امر در حالی اتفاق ینم افتد که تاکنون اخبار و گزارش های فراوانی از نقاط مختلف کشور مبنی بر حضور گسترده مبلغان مسیحیت و توزیع رایگان کتب آیین مسیحیت، به ویژه کتاب انجیل در رسانه های مختلف اعلام گردیده است... اما حضور این افراد در شهر مشهد مقدس، حاکی از برنامه ریزی های گسترده عامل استکبار برای سست نمدن اعتقادات جوانان این مرز و بوم دارد... کلیساهای خانگی، منازلی هستند که کشیشان مسیحی یا افراد تازه جذب شده، مالکیت یا اجاره آن ها را در اختیار دارند... این محل ها از سوی سازمان های کلیسایی با مبالغ قابل توجهی اجاره می شوند تا توسط مالک، امور جذب در آن ها صورت بگیرد. این مکان ها عمدتا شاهد مراجعه جانان تازه جذب شده هستند.

همه چنین برخی از کتاب ها، سی دی ها، جزات شب نامه ای و وبلاگ های اینترنتی از این امکان تهیه و توزیع و به روزرسانی می شوند. بیشترین آمار در خصوص کلیساهای خانگی مربوط به شهرهای مشهد، تهران، کرج، رشت و لاهیجان است... و طبق اطلاع موثق از گیلان، فقط در «لاهیجان» توانسته اند چهل جوان مسلمان را «غسل تعمید» بدهند و حتی در تهران، پایتخت جمهوری اسلامی ایران، در خیابان های اصلی  و چهارراه ها و در مقابل دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و مدارس، به پخش و توزیع رایگان «کتاب مقدس» و رساله ها و جزوه های تبشیری می پردازند که همگان شاهد و ناظر چگونگی آن هستند.

این اقدام یا هجمه مذهبی ـ صلیبی، بر ضد دین اسلام، پس از سخنرانی چندی پیش پاپ بندیکت دوم، در یک دانشگاه آلمانی، بر ضد پیامبر اسلام (ص) و اصول عقاید اسلامی آغاز گردید که در اغلب کشورهای اسلامی، به ویژه در مناطق حساس و بحرانی از جمله: مصر، ایران، عراق، تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان، سودان، ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، دامنه آن از شدت و وسعت بیشتری برخوردار بود.

در قبال اجرای این توطئه خطرناک، همگام با اعمال و روش هایی که در سقوط اندلس به کار بردند، مسئولان مربوطه وظایفی دارند که امیدواریم خود به آن عمل کنند... اما وظیفه ما، در این راستا، نشر حقایق درباره کتاب مقدس آقایان و اندیشه مسیحیت است و باید به طور منطقی و مستدل، به شکل کتاب و نشریه و فیلم و سی دی و... در اختیار عموم به ویژه جوانان قرار گیرد...

البته این خطر و هجمه، ویژه عصر ما نیست... احبار و رهبان و پدران ارباب کلیساها، برای سد راه خدا، در طول تاریخ، پس از ظهوراسلام به اجرای روش های غیراخلاقی زیادی دست زده اند و همیشه و در حد توان و موقعیت خاص جغرافیایی در این راه فعال بوده و کار کرده اند.

... یک قرن پیش، طبق نوشته آیت الله شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء، این اقدامات، در مصر و عراق به اوج رسیده بود و معظم له هم، به همین دلیل به تألیف و نشر کتابی در دو جزء، در تشریح مبانی انجیل و عقیده مسیحیت، با استناد به کتاب مقدس مسیحیان پرداخته اند که در مقدمه جزء اول و جزء دوم کتاب، خود به چگونگی آن اشارتی دارند.

جزء اول این کتاب در تاریخ 1332 ق، در «قاهره» تألیف و منتشر گردید و جزء دوم آن با تأخیری پانزده ساله به دلایلی که مولف معظم در مقدمه جزء دوم به آن اشاره کرده اند، در سال 1346 ق، در بغداد به رشته تحریر درآمد و به چاپ رسید... و همان طور که در مقدمه نخست آورده ام، ترجمه خلاصه ای از این کتاب را نیم قرن پیش توسط این جانب در شهر «تبریز» توسط موسسه سروش، انتشار یافت... و ترجمه کامل تر آن در سال 1384 ق، در حوزه علمیه قم به پایان رسید و چندین بار چاپ و منتشر گردید... .

و اینک با توجه به شرایطی که به وجود آمده و به گوشه ای از چگونگی آن اشارت رفت، به تجدید چاپ آن کتاب، پس از تجدیدنظر و ویرایش جدید، اقدام می شود تا در اختیار جوانان مسلمان ایران قرار گیرد.

نسخه های چند چاپ گذشته این کتاب، با این که از جهاتی کامل نبود، مورد استقبال شدید علاقمندان به این قبیل مباحث قرار گرفت و نایاب گردید. اکنون خوش وقتیم که چاپ پنجم آن را پس از تجدیدنظر کامل در ترجمه و تطبیق آن با متن اصلی و افزودن مباحثی در پاورقی ها و یادداشتی درباره «مسیح و مریم در قرآن» در آغاز مقدمه ها، در اختیار شما قرار می دهیم.

***

در ترجمه آیات اناجیل که در متن عربی کتاب نقل شده بود، دقت کافی به عمل آمد و متن آن آیات از ترجمه فارسی عهد جدید ـ اناجیل ـ چاپ لندن نقل گردید و مدارک مطالب متن کتاب با ذکر شماره دقیق آیات در پاورقی ها آروده شد.

به عبارت دیگر، هر مطلبی را که مولف به آن اشاره کرده، یا از متن کتاب مقدس ـ عهد قدیم و عهد جدید ـ آن را نقل کرده ایم یا به کتاب و شماره باب و آیه آن اشاره نموده ایم و این ها از جمله مزایایی است که متأسفانه چاپ های قبلی فاقد آن بود... امیدواریم که این کوشش، در نزد خداوند، بی پاداش نباشد.

سید هادی خسروشاهی

قم مرکز بررسی های اسلامی

15/8/1389

مسیح و مریم در قرآن

علّامه بزرگوار، مرحوم آیت الله كاشف الغطاء مى نویسد كه اگر تعریف و تمجید قرآن مجید نبود، «مریم و مسیح»(علیهما السّلام) فاقد آن عظمت و قداستى بودند كه هم اكنون در جهان بشریّت دارند، زیرا كه «اناجیل چهارگانه» مورد اعتماد مسیحیان، چهره درخشانى از «مریم و مسیح»(ع) را ترسیم نمى كنند; بلكه انسان در یك بررسى اجمالى و حتّى سطحى این اناجیل، به مطالبى در رابطه با سابقه زندگى، اخلاق و كردار آن دو بزرگوار برمى خورد كه از نقل آنها هم شرم مى دارد...

مرحوم آیت الله كاشف الغطاء این حقیقت را به طور اجمال در این كتاب كه هم اكنون در اختیار شما قرار مى گیرد، با استناد به «آیاتى»؟! از این اناجیل به اثبات مى رساند و با اینكه نخستین چاپ آن در «قاهره» و «بغداد» به سال 1912 میلادى ـ حدود 80 سال پیش ـ برمى گردد، موضوع آن همچنان تازگى دارد و به ویژه براى كسانى كه آشنایى دقیق با اناجیل چهارگانه ـ كتاب مقدّس مسیحیّت كنونى ـ ندارند مى تواند روشنگر و سودمند باشد.

البتّه كتاب به گوشه هایى از محتویات اناجیل، درباره «مریم و مسیح» اشاره مى كند و نشان مى دهد كه نویسندگان این اناجیل، چه برداشتى از زندگى و عملكرد آن دو بزرگوار داشته اند!.

در قبال این نوع اندیشه انحرافى، قرآن مجید در آیات بسیارى قداست و طهارت و عصمت «مریم و مسیح» را تأكید مى كند و شخصیّت و عظمت واقعى آن دو بزرگوار را به وضوح اثبات مى نماید.

در واقع اگر ما هنگام مطالعه و یا قرائت قرآن مجید كمى بیشتر دقّت و تأمّل كنیم، خواهیم دید كه تعظیم و تكریم قرآن مجید در تطهیر حضرت مریم و تجلیل حضرت مسیح، در عالى ترین، زیباترین و عمیق ترین شكل انجام پذیرفته است; تا آنجا كه بى تردید، انجیل هاى رسمى موجود هرگز نمى توانند در این رابطه هم با قرآن مجید مورد مقایسه قرار گیرند.

قرآن مجید در مقابل اتّهامات بى اساس قوم یهود، به طور دقیق و مستند از قداست و طهارت حضرت مریم دفاع مى كند و كارهاى فوق بشرى حضرت عیسى مسیح را، چون ناشى از «اذن خداوند» است، صحیح و معتبر مى داند.

علاوه بر این، قرآن مجید براى اثبات عظمت و قداست حضرت مسیح، پیامبر پاك خدا، بخش قابل توجّهى از آیات قرآن را به حضرت مریم و مسیح و پیروان او اختصاص مى دهد; تا آنجا كه در مجموع، بالغ بر 175 آیه شامل 3163 كلمه ـ معادل 1/4% كل كلمات قرآن ـ در این رابطه در قرآن مجید آمده است كه نشان دهنده اهتمام خاص این كتاب آسمانى به این موضوع است.

براى شناخت «آمارگونه»! ترتیب و توزیع آیات مربوطه به عیسى و مریم و پیروان مسیح و تعداد كلمات موجود در قرآن و كیفیّت نزول آنها در 23 سال دوران پیامبرى حضرت محمّد(ص) جدولهاى زیر مى توانند براى اهل تحقیق ارزنده و سودمند باشند:([1])

 

نمودار آیات بر حسب سال های رسالت

(تصویر)

نمودار کلمات بر حسب سال های رسالت

(تصویر)

جدول آیات و كلمات قرآن

درباره حضرت مریم، حضرت عیسى و مسیحیان

(تصویر)

 مراجعه به این جدول ها و بررسى آیات مورد اشاره، به خوبى روشن مى سازد كه اسلام براى گفتگو و تفاهم اصولى و منطقى با دنیاى مسیحیّت، آمادگى كامل را دارد([2]) و این «رهبرى مسیحیّت» است كه باید با تجدیدنظر كلّى در رفتار خود، در قبال اسلام و كشورهاى اسلامى، به این نداى منطقى پاسخ مثبت بدهد و خود را با مجالس تشریفاتى «دعا و دود و بخور!» براى ایجاد تفاهم! بین «مذاهب و ادیان»! سرگرم نسازد.

بى شك چهارچوب این دیالوگ، از دیدگاه ما روشن است. این دیدگاه برگرفته از نصّ صریح قرآن مجید است كه به وضوح اعلام مى دارد: «قل یا اهل الكتاب تعالوا الى كلمة سواء بیننا و بینكم ان لانعبد الا الله و لانشرك به شیئاً...»(قرآن مجید، سوره آل عمران): بگو اى اهل كتاب، بیایید به سوى كلمه حقّى كه میان ما و شما مشترك است و آن اینكه جز خداى یكتا هیچ كس را نپرستیم و هیچ چیز را با او شریك قرار ندهیم...

امیدواریم كه این تذكار مورد توجّه مسیحیان، و رهبرى دنیاى مسیحیّت قرار گیرد تا با تفاهم واقعى، بین ادیان آسمانى و پیروان انبیاء الهى بتوان در نجات بشریّت كوشید.

سیّدهادى خسروشاهى([3])        

رم ـ ایتالیا: مهرماه 1369 ـ 1990 م

درباره چاپ سوّم

نسخه هاى دو چاپ گذشته این كتاب، با اینكه از جهاتى كامل نبود، مورد استقبال شدید علاقمندان به این قبیل مباحث قرار گرفت و نایاب گردید. اكنون خوشوقتیم كه چاپ سوّم آن را پس از تجدیدنظر كامل در ترجمه و تطبیق آن با متن اصلى و افزون مباحثى در پاورقى ها، در اختیار شما قرار مى دهیم.

***

در ترجمه آیات اناجیل كه در متن كتاب نقل شده بود، دقت كافى به عمل آمد و متن آن آیات از ترجمه فارسى عهد جدید ـ اناجیل ـ چاپ لندن نقل گردید و مدارك مطالب متن كتاب با ذكر و شماره دقیق آیات در پاورقى ها آورده شد.

به عبارت دیگر، هر مطلبى را كه مؤلّف به آن اشاره كرده، یا از متن كتاب مقدّس ـ عهد قدیم و عهد جدید ـ آن را نقل كرده ایم و یا به كتاب و یا شماره باب و آیه آن اشاره نموده ایم و اینها از جمله مزایایى است كه متأسّفانه چاپ هاى قبلى فاقد آن بود...

امیدواریم كه این كوشش، در نزد خداوند، بى پاداش نباشد.

رمضان 1393 هـ ـ قم:

سیّدهادى خسروشاهى

[1]- براى مزید استفاده به كتاب «بازگشت به قرآن» جلد 7، قرآن و مسیحیان، مراجعه شود.

[2]- در این رابطه به تفسیر «المیزان»، تألیف علّامه طباطبائى، بخش مربوط به حضرت مریم و عیسى(ع) مراجعه شود.

[3]- ... در سفر موقّت اخیر به «واتیكان»، این بحث به عنوان مقدّمه براى كتاب «مریم و مسیح در قرآن» كه به زبان ایتالیایى در «رم» منتشر مى گردد نوشته شد و به تناسب موضوع این كتاب، به عنوان مقدّمه چهارمین چاپ، براى استفاده علاقه مندان نقل مى شود. امید است كه مورد قبول حق تعالى قرار گیرد.

 

مشخصات کتاب

  • پژوهشی درباره انجیل و مسیح
  • موسسه بوستان كتاب( مركز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)
  • آل کاشف الغطاء
  • سید هادی خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • 978-964-09-0946-1
  • چاپ قم/ نوبت اول
  • 1390 ه. ش‏
  • 1