Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : کلبه شروق
نویسنده : جرج جرداق
مترجم : سید هادی خسرو شاهی
همه مى دانیم كه درباره شخصیت امام على(ع) و اندیشه هاى والاى انسانى آن حضرت، صدها كتاب و هزارها مقاله، به زبان هاى مختلف و در سراسر جهان، تألیف و چاپ و منتشر شده است.

فهرست مطالب

یادداشتى بر چاپ دهم

مقدمه ها

على(ع) و نهج البلاغه

الامام على و آیة الله بروجردى

درباره كتاب

1. على و حقوق بشر

یادداشت ناشر

سخن مؤلف

تاریخ انسانیت

مقدمه

زندگى بزرگان

سرزمین معجزه ها

مهد نبوت

صداى محمد

وجدان جهانى

بر تارك تاریخ

از ریشه هاى علوى

پیامبر و ابوطالب

پیامبر و على بن ابیطالب

این، برادر من است

اوصاف ظاهرى امام

اخلاق بزرگ

اخلاق بزرگ

عبادت

زهـد

جوانمردى

گذشت

صدق و اخلاص

شجاعت

دورى از ظلم و ستم

عدالت

صراحت

سادگى

پاكدلى

بخشش

اعتماد به نفس

با همه علوم

دانش و فرهنگ امام

در راه آزادى

تجربه تلخ و: آزمایش سخت!

از اینــجا

پیش از امام

حاكمیت توده

سرچشمه هاى آزادى

آزادى بین فرد و جامعه

از كجا آورده اى؟

رفع نیازمندى

آزادى عقیده

جنگ و صلح

نه ستمگر، نه ستمكش

دستور امام درباره وظایف زمامدارى

دستور امام به فرمانداران

چند توضیح

دو شاهد ابدى

دو شاهد آسمانى

دو گواه جاودان

شاهد خونین

على، یكتا نسخه جاودانه

هر زمان چون على؟

زهد در جهان بینى اسلام

سوسیالیسم اسلامى

فهرست اعلام

بنام خدا

یادداشتى بر چاپ اول

همه مى دانیم كه درباره شخصیت امام على(ع) و اندیشه هاى والاى انسانى آن حضرت، صدها كتاب و هزارها مقاله، به زبان هاى مختلف و در سراسر جهان، تألیف و چاپ و منتشر شده است. اما تنها بسنده كردن به نقل «فضائل و مناقب»، بدون ارائه راه و روشى كه باعث پیدایش این همه فضائل اخلاقى ـ انسانى برتر، در همه زمینه هاى زندگى بشرى شده است، نمى تواند پاسخگوى نیاز و پرسش هاى انسان تشنه عصر ما باشد كه همواره به دنبال روشى نو و راهى جدید براى رهائى از بن بست ها و مشكلات زندگى مادى دنیاى كنونى است.

علامه وارسته لبنانى، شیخ محمد جواد مغنیه، شارح معروف «نهج البلاغه» و مفسر بزرگ «قرآن» كه بخشى از سنین پایانى عمر خود را در حوزه علمیه قم سپرى كرد، روزى در ضمن یك گفتگوى شنیدنى با اینجانب، درباره كتاب «الامام على» گفت:

«علماى بزرگ شیعه و سنّى تألیفات و آثار بسیارى درباره امام على (ع) دارند و حتى یكى از این بزرگان، كتابى در 32 جلد درباره آن حضرت تألیف كرده و یا شخصیتى مانند علامه حلى، كتاب «الفین» را با نقل هزار دلیل عقلى و هزار دلیل نقلى درباره اولویت على(ع) بر امامت و خلافت، تألیف نموده است كه در اختیار همگان قرار دارد، اما جرج جرداق نه از آن كتاب 32 جلدى و نه از دو هزار دلیل عقلى و نقلى شیخ حلى در كتاب خود استفاده نكرده است، بلكه او با عشق و علاقه ویژه خود، كوشیده است كه على(ع) را آنطور كه هست بشناساند و اندیشه هاى او را در اختیار نسل جوان معاصر عرب و مسلمان قرار دهد.

علامه مغنیه افزود: من در جائى نوشته ام كه «جرج جرداق» قبل از آنكه یك «مؤلف» باشد، یك «كاشف» است... او على را «از نو شناخته» و از نو «كشف» كرده است... ما نمى توانیم منكر شویم كه: او از گفته ها و اندیشه هاى على(ع) مفاهیم نوینى را كشف و بیان مى كند كه هرگز بر فكر ما و پیشینیان ما، خطور نكرده است... البته این مفاهیم عالى و والاى انسانى را ما امروزه در كلمات امام على(ع) به خوبى و روشنى مى بینیم، ولى پس از آنكه «جرداق» آنها را «كشف» و تبیین نمود... درست مانند نیروها و حقیقت هاى موجود در جهان طبیعت كه انسان آنها را نمى شناسد، مگر آنكه یكى «كشف» كند و سپس همگان، آن ها را «باور» مى نمایند و از آن بهره مند مى شوند»؟

خود «جرج جرداق» در سفر چهارسال پیش خود به ایران، در دیدار مفصلى كه با وى داشتم به اینجانب گفت: «من خود را كوچكتر از آن مى دانم كه بتوانم اندیشه هاى على و مفاهیم ارزنده موجود در خطبه ها و گفته هاى وى را توضیح دهم و یا تبیین كنم، بلكه معتقدم كه خود این كلمات و گفته ها این مفاهیم را بوضوح و روشنى، بیان مى كند، اما متأسفانه درگذشته، به جاى توجه به این مفاهیم و عمل به آنها در راستاى هدایت و رهائى «انسان»، به پوسته ها و ظواهر پرداخته اند!»

جرداق افزود: «اگر دنیاى غرب، شخصیتى مثل على داشت، امروز در سراسر دنیا با برگزارى همایش ها و تأسیس آكادمى ها و پژوهشكده ها، به ارزیابى اندیشه هاى او مى پرداخت و براى بشریت راه نو، نشان مى داد و همه مراكز علمى ـ اجتماعى خود را با مجسمه هاى وى زینت مى بخشید، اما مردم عرب و مسلمان، با داشتن این گوهر گرانبهاى ناشناخته در میان خود ــ و از هزاروچهارصد سال پیش تاكنون، ــ متأسفانه نتوانسته اند نه او را بشناسند و نه از اندیشه هاى او در پیشبرد اهداف خود، بهره مند شوند. على یك انسان مافوق بشرى است و هر چه درباره او بنویسیم و بگوئیم، باز كم گفته ایم و كم نوشته ایم... و كتاب من درواقع قطره اى است از دریا و ژرفاى دریا را چه كسى مى تواند بشكافد و به عمق و حقیقت آن برسد؟... ما فقط قطره اى از آن مى چشیم و یا جرعه اى از آب شیرین چشمه هاى آن مى نوشیم... همین و بس»!

* * *

اینك با مسرت تمام،ترجمه كامل نسخه تك جلدى نخستین امام على(ع)، در اختیار همه انسان هاى آزادیخواه و حقیقت جو قرار مى دهیم، با این توضیح كه این چاپ داراى دو فصلى است كه متأسفانه چاپ هاى پنج جلدى، فاقد آنها است:[1]

 در مقدمه این چاپ دیدگاه مرحوم آیة الله بروجردى درباره كتاب «الامام على»، همراه با دستخط آن مرحوم خطاب به استاد صدربلاغى، كه در واقع یك سند تاریخى درباره داستان ترجمه نخستین چاپ نشده آن، است.

مزیت دیگر این چاپ، همراه بودن آن با «فهرست اعلام» است كه تهیه و تنظیم آن براى «كتاب هاى ماندگار» یك ضرورت است...

 و بنا به درخواست گروهى از علاقمندان جرج جرداق، چند نمونه از عكس هاى وى هم در كنار عده اى از شخصیت هاى ایرانى، در تهران ــ بسال 1375 ـ به رسم «یادگار» تقدیم دوستان مى گردد.

 لازم به یادآورى است كه «جرج جرداق» كتاب خود را درباره امام على(ع) و نهج البلاغه، نخست در یك جلد منتشر ساخت.. و سپس با توجه به استقبال ویژه و جهانى كه از آن به عمل آمد، مطالب آن را بسط و گسترش داد و در پنج جلد و عناوین خاص، منتشر ساخت.

اینك ما ترجمه كامل نخستین چاپ تك جلدى «امام على صداى عدالت انسانى» را كه در واقع فشرده مطالب مربوطه است، تقدیم دوستان و علاقمندانى مى كنیم كه فرصت مطالعه 5 جلد و 2500 صفحه اى را ندارند و امید داریم كه این امر، گامى در راه شناخت و شناسائى اندیشه هاى امام، در راستاى ایجاد یك جامعه نوین انسانى، همراه با عدل و حق  باشد و این یك توفیق الهى است كه قلم و زبان یاراى سپاس و شكر حق تعالى را در قبال آن ندارد. امید آنكه خداوند خود آن را از ما بپذیرد و نیت ما را خالص براى خود گرداند و ما را از پیروان راستین راه امام على(ع) قرار دهد.

انه سمیع مجیب.

قم ـ مهرماه 1385 ش

سیدهادى خسروشاهى

 

سیدهادى خسروشاهى

مقدمه ها

* امام على(ع) و نهج البلاغه

* الامام على و آیة الله بروجردى

* درباره كتاب...

اهداء...

به امام، على بن ابیطالب(ع)، قهرمان بت شكن و عدالتخواه تاریخ كه در سراسر زندگى خود، حق گفت و در راه حق كوشید، و سرانجام در راه اجراى حق و عدل، به شهادت رسید.

به امام على و همه هواداران او كه در طول چهارده قرن، با الهام از مكتب وى، در راه رهائى و آزادى توده هاى محروم، پرچم مبارزات اجتماعى ضداستبدادى آشتى ناپذیرى را بر دوش كشیده اند.

به امام على و همه پیروان مجاهد او كه در پهناى تاریخ اسلام، از هزار و چهارصد سال پیش، تا به امروز، در راه آزادى و استقلال و آسایش ملت ها، به پا خاسته و همچون پیشواى قهرمان خود، به شهادت رسیده اند.

به امام على، پیشواى آزادگان، و به همه انسان هاى حق گو و عدالت خواه و آزاداندیش و انسان دوست در سراسر روى زمین كه به راستى و در عمل، على را راهبر و پیشواى به حق خود مى دانند!

* * *

به جوانانى كه مى خواهند سرنوشت خود و همه سرزمین هاى اسلامى را،

بدون وابستگى به قدرت هاى شرق یا غرب، خود تعیین نمایند و عدالت اجتماعى و اقتصادى را در میان همه آحاد امت، طبق دستور قرآن و

فرمان اسلام، اجرا كنند...

اهداء مى شود

قم: حوزه علمیه

سید هادى خسروشاهى

1338


[1]. فصل «بعدالامام» - پس از امام - صفحات ... و «صلة الحیاة» - پیوند زندگى - صفحات... (جمعاً سى صفحه).

مشخصات کتاب

  • امام على(ع) صداى عدالت انسانى ـ ج 1
  • کلبه شروق
  • جرج جرداق
  • سید هادی خسرو شاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • چاپ تهران/ نوبت دهم
  • 1379 ش / 1421 هـ .