( 0. امتیاز از 0 )

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آیت الله خسروشاهی یک شخصیت جامع الاطرافی بود که در ادوار مختلف ارتباطات فراوانی با مصلحان جامعه اسلامی داشت، به خصوص در قبل از انقلاب در ارتباط با شخصیتهای تراز، و نگاه و آرمانهایی را پدید آورد که این آرمانها وجه مشخص و بارز آن حول محور تقریب و وحدت گرایی بود.

آیت الله احمد مبلغی نماینده مجلس خبرگان رهبری در وبینار «مرد میدان تقریب» که به مناسبت بزرگداشت دومین سالگرد رحلت آیت الله سید هادی خسروشاهی هشتم اسفند ماه از سوی معاونت ایران مجمع تقریب برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله خسرو شاهی یکی از شخصیتهای تقریبی دوره معاصر تلقی می‌شود، و او مختصات و تفکرات ویژه ای را در ارتباط با مسئله تقریب داشت.

وی افزود: آیت الله خسروشاهی یک شخصیت جامع الاطرافی بود که در ادوار مختلف ارتباطات فراوانی با مصلحان جامعه اسلامی داشت، به خصوص در قبل از انقلاب در ارتباط با شخصیتهای تراز، و نگاه و آرمانهایی را پدید آورد که این آرمانها وجه مشخص و بارز آن حول محور تقریب و وحدت گرایی بود.

آیت الله مبلغی ادامه داد: دومین نکته درباره شخصیت مرحوم آیت الله خسروشاهی این است که ایشان اهل قلم و نویسندگی بودند و عمدتا در پاره ای از کتابها با نگاه به وحدت جهان اسلام، مشکلات جهان اسلام را بررسی می‌کردند که این موضوع هم یک تجربه کتابتی بود که ایشان بر اندیشه هایی که می‌بایست تکمیل شود به دست آورده بود و در این زمینه هم شخصیت ایشان دارای تجربه های فراوانی بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: سومین نکته ای که در ابعاد شخصیتی مرحوم خسروشاهی وجود داشت، این بود که ایشان مطالعات تاریخی بسیار خوبی داشتند و اطلاعات فراوانی را در این زمینه به دست آوردند به ویژه اینکه مطالعات تاریخی او بیشتر بر ابعاد شخصیتی سید جمال الدین اسد آبادی بود و بر اندیشه های اصلاحی شان که در جامعه اسلامی شکل گرفته بود، تمرکز داشت در نتیجه این شخصیت گذشته و حال را در یک راستا مطالعه می‌کرد و ایده هایی که ارائه میداد نشات گرفته از ایده های تاریخی و وضعیت کنونی جهان اسلام بود به همین دلیل سخنان آیت الله خسرو شاهی همواره از تقریب گرایی وام گرفته بود و بسیار پویا و به روز بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: آیت الله خسروشاهی همواره در حال نقد و تحلیل بود، مسئله تقریب ممکن بود در یک برهه ای از زمان دچار ایستایی می‌شد و یا در مقابل برهه‌ای دیگر در حال رشد و نمو بود به همین دلیل آیت الله خسروشاهی قدرت تحلیلشان نسبت به اوضاع و احوال جهان و مشکلاتی که به وجود می‌آمد فعال و پویا بود؛ بنابراین در زمانیکه کنار او حضور پیدا می‌کردیم همواره نقد هایی دلسوزانه انجام می‌داد نه یک نقد برآمده از یاس و ناامیدی و نسبت به مسائل بسیار دلسوزانه اظهار نظر می‌کرد.

وی با بیان اینکه شخصیت آیت الله خسرو شاهی، تقریبگرای محض بود، اظهار کرد: مرحوم آیت الله خسروشاهی در همه مسائل ورود پیدا می‌کرد و به آن ها مبنا می‌داد و هماهنگی بین ارزشها را ایجاد می‌کرد.

آیت الله مبلغی تصریح کرد: آیت الله خسروشاهی، حقیقتا یک شخصیت بی ادعا بدون توقع، خاکی و متواضع، جهان دیده، دارای قدرت نویسندگی و دارای نگاه مثبت و فعال نسبت به انقلاب و وحدت اسلامی بود، او انسانی شخصیت شناس و بسیار امین شخصیتهای جهان اسلام بود و همواره از او مشورت های فراوانی می‌گرفتند.

مبلغی تصریح کرد: آیت الله سید هادی خسروشاهی بسیار غریبانه درگذشت و همین مسئله باعث شد که متوجه شویم تا چه میزان ایثارگری نسبت به دیگران داشته است و در واقع نوعی انعکاس دهنده حرکتی برگرفته از خلوص نیت ایشان بود و در مجموع ایشان یک شخصیت منصف و دلسوز بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: از همه حرکات و رفتارهای مرحوم آیت الله خسروشاهی می‌توان درس تقریبی گرفت چراکه ایشان چرخش فکری، رفتاری، و سلوکی داشتند و در جایی که ممکن بود هیچکس حضور نداشته باشد ایشان همیشه در صحنه بود، پیشنهاد می‌شود که بیش از گذشته به اندیشه ها و تجاربی که ایشان در طول عمر با برکت خود کسب کرده است توجه شود چرا که این تجارب، گنجینه نابی است و باید در اختیار همه نسل ها قرار بگیرد.

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر