( 0. امتیاز از 0 )

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) یکی از ویژگی های برجسته مرحوم آیت الله خسروشاهی را زمان شناس و مخاطب شناس بودن به صورت فراگیر عنوان کرد.

آیت الله رضا رمضانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) عصر یکشنبه 8 اسفندماه در وبینار «مرد میدان تقریب» که به مناسبت بزرگداشت دومین سالگرد رحلت آیت الله سید هادی خسروشاهی از سوی معاونت ایران مجمع تقریب برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم خسروشاهی یک عالم زمان شناس بود و مخاطبان خود را به درستی می شناخت. زیرا تلاش می شود با برخی زبان ها و فرهنگ مناطق آشنا شود. او چون اهل حکمت و فلسفه بود با زبان عقل و فطرت توانست با مخاطبان مختلف ارتباط برقرار کند و این، نکته بسیار مهمی است.
 
وی با اشاره به اینکه آیت الله خسروشاهی عالمی در عرصه بین الملل بود، بیان کرد: امروزه بسیار نادر است که طلبه یا روحانی در حوزه بین الملل عالم باشد لذا حوزه باید در این زمینه تلاش جدی داشته باشد زیرا ما اگر می خواهیم گفتمان انقلاب اسلامی را با زبان فطرت و عقل به دنیا معرفی کنیم و در عرصه اجتماعی عدالت و مقاومت را به معنای درست کلمه به جامعه بشری بشناسانیم باید با زبان و ادبیات آن مناطق آشنا باشیم تا مخاطبان مفهوم کلام ما را فهمیده و قانع شوند.
 
وی با اشاره به دیگر ویژگی های آیت الله خسروشاهی گفت: ایشان مخاطب شناسی جامع و فراگیر بود و برای شناسایی مخاطبان خود سفرهای بسیار زیادی رفته بود و بسیار اهل مطالعه بود. او تلاش می کرد زبان دین که زبان عقل و فطرت است را به درستی القا کند.
 
آیت الله رمضانی تاریخ نگاری را نیز از ویژگی های برجسته مرحوم خسروشاهی برشمرد و گفت: او با توجه به تأثیری که شخصیت های قدیم و جدید مثل حسن البنا و سید جمال الدین اسدآبادی در جامعه می توانستند بگذارند، درباره آنان تاریخ نگاری می کرد. او تاریخ نگاری به روز بود.
 
وی به دیدگاه تقریبی مرحوم خسروشاهی اشاره کرد و گفت: آیت الله خسروشاهی اهل تقریب بود و در قاهره نگاه تقریبی و بحث وحدت امت اسلامی را به خوبی دنبال کرد. او مسئله گفتگو را به صورت جدی دنبال می کرد و در واتیکان به عنوان سفیر جمهوری اسلامی تعامل خوبی با مسیحیان برقرار کرد چرا که فن و مهارت تقریب و گفتگو را می دانست؛ لذا توانست تعاملات خوبی با پیروان ادیان برقرار کند.
 
رمضانی افزود: خسروشاهی به مخاطبان خود احترام می گذاشت و آراء آنها را می شنید و با منطق عقل و فطرت با مخاطبان سخن می گفت. چرا که اندیشه را نمی توان با سب و لعن پاسخ داد بلکه باید با حکمت پاسخ گفت.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: شخصیت هایی مثل امام خمینی (ره) و امام موسی صدر در عرصه های اجتماعی در وجود آیت الله خسروشاهی تأثیر گذاشتند. او با مرحوم آیت الله تسخیری که شخصیتی تقریبی بود دوست و رفیق بود و هردو شخصیت های کم نظیری در عرصه تقریب بودند و توانستند خدمات ارزنده ای به جهان اسلام داشته باشند.
 
وی تأکید کرد: امروز نیز حوزه علمیه باید به صورت جدی به این مهم بپردازد تا شخصیتهایی در عرصه بین الملل تربیت شوند تا بتوانند ندای حق طلبانه اسلام را با برهان قوی در دنیا معرفی کنند.
 
آیت الله رمضانی اظهار کرد: مرحوم خسروشاهی از خاندان علم و اجتهاد بود و بروز و ظهور آن در این شخصیت به نحو شایسته نشان داده است لذا در ابتدای انقلاب، امام (ره) با توجه به رویکردهای ایشان سرپرستی وزارت ارشاد را به ایشان سپرد و بعد از آن به دلیل نگاه تعاملی و اشرافی که در عرصه بین الملل داشت، او را به عنوان سفیر و دیپلمات برجسته روانه قاهره کردند که مسئله تقریب را در آنجا به صورت جدی دنبال کرد. وی در واتیکان نیز بحث گفتگو با ادیان و بخصوص مسیحیت کاتولیک را پیگیری کرد. خداوند ایشان را غریق دریای رحمت بیکرانش قرار دهد و با اولیا و اجدادش محشور فرماید.

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر