( 0. امتیاز از 0 )

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: مرحوم آیت الله خسروشاهی تلاش بسیاری کرد تا این باور را در میان مردم به وجود بیاورد که پیروان سایر مذاهب نسبت به اهل بیت(ع) کوتاهی نکرده و به تقریب مذاهب و اهل بیت(ع) شدیداً علاقه مند هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر یکشنبه 8 اسفندماه در وبینار «مرد میدان تقریب» که به مناسبت بزرگداشت دومین سالگرد رحلت آیت الله سید هادی خسروشاهی از سوی معاونت ایران مجمع تقریب برگزار شد، به بیان تاریخچه ای از تقریب مذاهب اسلامی در ایران پرداخت و گفت: در دوران آیت الله بروجردی در حوزه علمیه قم تحول عظیمی به وجود آمد که یکی از این تحولات تقریب بین مذاهب اسلامی بود. آیت الله بروجردی با اخلاص تمام به تقریب ایمان داشتند و در همین زمان بود که علمای حوزه علمیه قم به اهمیت تقریب پی بردند و پس از صدور فتوای تاریخی شیخ شلتوت مبنی بر اینکه مسلمانان جهان می توانند از فقه شیعه پیروی کنند، نشاطی در میان حوزویان پدید آمد.
 
وی افزود: در رأس این فعالیت ها شاگردان آیت الله بروجردی بودند که آیت الله خسروشاهی یکی از آنان بود و همراه با دیگر علمای آن زمان مجله مکتب اسلام را منتشر و درباره فتوای شیخ شلتوت و علاقه آیت الله بروجردی به تقریب مقالات خوبی تألیف کردند.
 
بی آزار شیرازی ادامه داد: آیت الله خسروشاهی با ترجمه کتاب های فراوانی که توسط مصریان نوشته شده بود وتوزیع آنها به صورت جزوات در میان حوزویان، به تدریج طلاب را با مسلمانان جهان آشنا کرد و برای مردم این مسئله را جا انداخت که اکثر مسلمانان جهان، به تقریب مذاهب اسلامی و اهل بیت شدیداً علاقه مند هستند.
 
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه افزود: آیت الله خسروشاهی کتاب هایی را تحت عنوان «اهل البیت فی مصر» که به زبان عربی و فارسی ترجمه شده به همراه تصاویر منتشر و بیان کرد که علاقه مصری ها به اهل بیت(ع) کمتر از ایرانیان نیست. وی تلاش بسیاری کرد تا این باور را در میان مردم ایران به وجود بیاورد که پیروان سایر مذاهب نسبت به اهل بیت(ع) کوتاهی نکرده اند.
 
وی با اشاره به فعالیت های تقریبی مرحوم خسروشاهی در قاهره گفت: از جمله این فعالیت ها ترجمه کتاب العروة الوثقی نوشته سید جمال الدین اسدآبادی بود و همچنین نگارش کتاب «قصة التقریب» که در اواخر عمر خود نگاشت بسیار ارزشمند است و مجمع جهانی تقریب این کتاب را به زبان عربی و فارسی به چاپ رسانده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئله تقریب که خواسته خدا و اهل بیت (ع) است روز به روز در جهان اسلام گسترده تر شود.

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر