( 0. امتیاز از 0 )

جمعی از علما و اندیشمندان ایرانی، عرب و اسلامی در نشستی در بیروت گردهم آمدند که مناسبت آن بزرگداشت مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی بود.


تهران - ایرنا 
وبینار بزرگداشت مرحوم استاد، "سیدهادی خسروشاهی"، با عنوان «میراث‌دار نهضت تقریب و تجددگرایی»،  به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، و با همکاری مرکز بررسی های اسلامی قم برگزار شد.

در این نشست که  (۶ مرداد) به منظور پاسداشت مقام علمی و فکری ماندگار عارف مجاهد، و اندیشمند تقریبی، مرحوم استاد، سیدهادی خسروشاهی، برگزار شد؛ علما و اندیشمندانی از چندین کشور عربی و اسلامی به ایراد سخنرانی واظهار نظر درباره فضائل و تلاش‌های بی‌وقفه استاد خسروشاهی در عرصه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و گفتگوی ادیان پرداختند.

این نشست مجازی با حضور دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، عباس خامه یار، و فرزند استاد مرحوم، جناب آقای سید محمود خسروشاهی، به عنوان نماینده مرکز بررسی های اسلامی قم، و همچنین جمعی از علما و اندیشمندان جهان اسلام، برگزار شد.

در ادامه، ابوالقاسم جعفری، استاد رشته مطالعات بین الملل دانشگاه ریوکوکو در کیوتوی- ژاپن، به بیان جنبه‌های فرهنگی آثار و شخصیت استاد خسروشاهی پرداخت و گفت: مرحوم خسروشاهی، مجاهدت‌های فرهنگی زیادی براساس گفتمان انقلابی و تقریبی داشته است. وی امین ونگهدارنده اسناد و مستندات متعلق به رهبران انقلاب اسلامی است. علاوه براین، ایشان تاریخ ناطق مقاومت مردم و روحانیت شیعه در ایران در برابر رژیم ستم‌شاهی بود. از سوی دیگر، فعالیت ها و تلاش های گسترده ای در زمینه تقریب مذاهب انجام داده است. برای مثال، ایشان آثار بسیاری از اندیشمندان و مبارزان عرب را به فارسی ترجمه کرده است. در واقع، مرحوم خسروشاهی در معرفی و آشناسازی مراکز علمی و مطالعاتی ایران با جهان عرب، نقش بسزایی ایفا کرده است.

جعفری خاطرنشان کرد: سید خسروشاهی پیشگام مجاهدت در عرصه‌های فرهنگ، تقریب و انقلاب اسلامی بود. این سید بزرگوار توانست با تالیفات و ترجمه های خود، ایرانیان و عرب‌ها را به هم نزدیک کند، بنابراین استاد خسروشاهی در رفع سوءبرداشت ها و سوءتفاهم ها میان ملت‌های مسلمان نقش بسزایی ایفا کرد.

استاد رشته مطالعات بین الملل دانشگاه ریوکوکو در ادامه به یکی از پژوهش‌های تقریبی حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی اشاره کرد و گفت: مرحوم خسروشاهی در یکی از آخرین مقالات خود به دفاع از سید قطب و آثارش می‌پردازد، و در آن به نسل جوان ایران هشدار می دهد که فریب دیدگاه مستشرقان درباره اندیشمندان مسلمان را نخورند. مرحوم در مقاله خود تاکید می کند که دیدگاه مستشرقان درباره این اندیشمندان مغرضانه است. ایشان همچنین جوانان را به مطالعه منابع اسلامی و تلاش برای برقراری ارتباط با اندیشمندان وفعالان عرب دعوت می‌کند

 

 

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر