( 0. امتیاز از 0 )

جمعی از علما و اندیشمندان ایرانی، عرب و اسلامی در نشستی در بیروت گردهم آمدند که مناسبت آن بزرگداشت مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی بود.


تهران - ایرنا 
وبینار بزرگداشت مرحوم استاد، "سیدهادی خسروشاهی"، با عنوان «میراث‌دار نهضت تقریب و تجددگرایی»،  به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، و با همکاری مرکز بررسی های اسلامی قم برگزار شد.

در این نشست که  (۶ مرداد) به منظور پاسداشت مقام علمی و فکری ماندگار عارف مجاهد، و اندیشمند تقریبی، مرحوم استاد، سیدهادی خسروشاهی، برگزار شد؛ علما و اندیشمندانی از چندین کشور عربی و اسلامی به ایراد سخنرانی واظهار نظر درباره فضائل و تلاش‌های بی‌وقفه استاد خسروشاهی در عرصه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و گفتگوی ادیان پرداختند.

این نشست مجازی با حضور دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، عباس خامه یار، و فرزند استاد مرحوم، جناب آقای سید محمود خسروشاهی، به عنوان نماینده مرکز بررسی های اسلامی قم، و همچنین جمعی از علما و اندیشمندان جهان اسلام، برگزار شد.

سپس، سعید شهابی روزنامه نگار، فعال سیاسی و عضو ارشد جنبش احرار بحرین تصریح کرد:« آقای خسروشاهی در اوج دوران خود بود؛ در حال خواندن ، نوشتن و برقراری ارتباط با فعالان اسلامی در کشورهای مختلف. شغل او در رم ایتالیا فرصت مناسبی را برای تمامی کسانی فراهم کرده بود که درون آن ها تمایل به نزدیکی به دین اسلام درشان دیده بود.»

الشهابی افزود: ایشان به مناسبت روابط شان با وزیر وقت ارشاد جمهوری اسلامی ایران دروازه تبادلات فرهنگی و فکری میان موسسات داخلی جمهوری اسلامی ایران با دیگر سازمان و نهادهای بین المللی را فراهم ساختند.

الشهابی در ادامه گفت: مرحوم استاد خسروشاهی روابط خود را با متفکران و نویسندگان و علمای دینی از جمله مرحوم شیخ غزالی بسط و توسعه دادند. ایشان با پروژه دار التقریب قاهره که در دهه ۵۰ قرن گذشته با حمایت آیت الله بروجردی تاسیس شده بود و همچنین محمد تقی قمی که نام ایشان هم با این موسسه و رهبران عربی ان پیوند خورده بود؛ ارتباطات عمیقی داشتند. همین عوامل باعث شد تا ایشان همیشه با فرهنگ عربی بویژه مردم مصر در ارتباط باشند و از شناخت خوب و کافی از علمای دانشگاه الازهر و نماد و ریشه های جنبش اخوان المسلمین برخوردار باشند.

وی افزود: کمتر کسی پیدا می‌شود که موفق شود از خود آثار ارزشمند و درخور توجهی برای نسل‌های بعدی برجای بگذارند و از خود ایده‌هایی باقی بگذارند که به آینده انسانیت و فرهنگ و علم و معرفت مرتبط باشند. سید هادی خسروشاهی از جمله کسانی بود که به این درجه معرفتی و انسانی نائل شد.

 عضو ارشد جنبش احرار بحرین در پایان تاکید کرد: استاد خسروشاهی میراث ماندگاری چه در عرصه تالیف و نشر کتاب و چه در پردازش اندیشه و مبانی فکری مرتبط با اهداف وارزش های اسلامی؛ از خود بر جای گذاشت، که بارزترین این اهداف همان هدف مرتبط با اسلام سیاسی که سال هاست از سوی جمهوری اسلامی ایران در کمال صداقت در قبال ملت‌های عربی دنبال می شود.

 

 

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر