( 0. امتیاز از 0 )

از کنار رود نیل و از قلب «احمد حسین» نامه‌ای جوشید و خطاب به آیت‌الله کاشانی و مصدق در ساحل خلیج فارس نوشته شد که این نامه، با شادی و سرور روبه‌رو گردید.

شهید سید قطب در یادداشت کوتاهی که در رابطه با نامه «احمد حسین» رئیس حزب نیرومند «مصر جوان» در 16 سپتامبر 1951م نوشته و منتشر ساخته است، به نکات جالبی اشاره دارد، از جمله این که علی‌رغم خواست حاکمیت میهن خود، نام اصلی «خلیج فارس» را به کار می‌برد و «ملی‌گرایی» را اندیشه‌ای ویران‌گر می‌شمارد و عامل اصلی پیروزی امپریالیسم را در پراکندگی دنیای اسلام می‌داند! و...

یادداشت شهید سیدقطب، درباره‌ نامه «احمد حسین»، برای تکمیل نامه خود وی که ترجمه آن هم در این فصل‌نامه آمده است، ترجمه و همراه متن عربی نقل می‌شود... ولی اشاره به این نکته ضروری است که متأسفانه در شرایطی کنونی، علی‌رغم تلاش محدودی که به عمل آمد، دسترسی به متن نامه «احمد حسین» شخصیت سیاسی و برجسته معروف نیم قرن پیش مصر، مقدور نشد و ای کاش این امکان در جهان به وجود می‌آمد که «ارتباطات فرهنگی» با «روابط سیاسی» در هم نمی‌آمیخت!... بدون رابطه فرهنگی، با ملل دیگر، خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر نسل جوان ملت‌ها وارد می‌آید و حداقل ضرر آنست که آنها را از درک حقایق تاریخی دور می‌سازد... و این همانست که دشمن می‌طلبد!...

اما یادداشت سیدقطب درباره نامه احمد حسین:

نامه احمد حسین به کاشانی

از کنار رود نیل و از قلب «احمد حسین» نامه‌ای جوشید و خطاب به آیت‌الله کاشانی و مصدق در ساحل خلیج فارس نوشته شد که این نامه، با شادی و سرور روبه‌رو گردید.
من آن را با مسرت پذیرفتم، زیرا که دلالت آشکاری بر پیدایش و رشد بیداری و آگاهی واقعی دارد و نشان دهنده درک صحیح مشکلات ملی ـ محلی ما در رابطه با مسائل جهانی است... و بالاتر از آن، چون در واقع نمودار روشنی از تصحیح اشتباهات نیم قرن گذشته ما در حل مشکلات ملی، در میدان بین‌المللی است.
بی‌تردید اندیشه تنگ و تاریک «ملی‌گرایی» در درون مسائل داخلی ما، اندیشه و ویرانگری بود. اندیشه‌ای بود که نیروهای «میهن بزرگ اسلامی» را پراکنده ساخت و آنها را به دولت‌های کوچک و ناتوان بی‌ارزشی که با هیچ چیزی قابل برابری نیستند، تبدیل نمود. اندیشه‌ای بود که به امپریالیسم غربی اجازه و امکان داد یک روز یک کشور اسلامی را بدرد و بخورد! و شب یک کشور دیگری را ببلعد، در حالی که اطمینان دارد که این مرزهای ساختگی، به هیچ دولت کوچکی اجازه‌ی کمک به دیگری را نخواهد داد. زیرا که همه! در قفس‌های تنگ آهنین خود به انزوا کشیده شده‌اند و توان نجات خود را ندارند تا چه رسد به اینکه به فکر کمک به دیگران باشند!

احمد حسین در نامه خود می‌نویسد:
«ایران شناسایی‌ رسمی اسرائیل را  لغو کرد... الله اکبر. مسئله خیلی جدی است و شوخی­‌بردار نیست. مسلمانان در ایران رسالت اسلامی را به خوبی دریافته‌اند. این‌که مسلمانان همگی امت واحده‌ای هستند. ایران با این اقدام به فکر منافع خود نبود که فقط در سازش با یهودیان جهان امکان‌پذیر است! الله اکبر... الله اکبر. فتح و پیروزی. پس امت محمّد بیدار می‌شود. امت محمّد به حرکت در می‌آید.»

سید قطب
«مصر الفتاة» مورخ 6 سپتامبر 1951

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر