( 0. امتیاز از 0 )

دانشمند عالى قدر و روحانى نامى حجت الاسلام والمسلمین آقاى سیدموسى صدر فرزند كوچك مرحوم آیت الله حاج سید صدرالدین صدر از مراجع تقلید حوزه علمیه قم است. آقاسید موسى صدر از فضلاى مشهور حوزه علمیه قم و اولین روحانى بود كه در لباس روحانى،از دانشگاه تهران لیسانس حقوق در رشته اقتصاد گرفت.

اسماعیل فردوسى پور

دانشمند عالى قدر و روحانى نامى حجت الاسلام والمسلمین آقاى سیدموسى صدر فرزند كوچك مرحوم آیت الله حاج سید صدرالدین صدر از مراجع تقلید حوزه علمیه قم است.
آقا سید موسى صدر از فضلاى مشهور حوزه علمیه قم و اولین روحانى بود كه در لباس روحانى،از دانشگاه تهران لیسانس حقوق در رشته اقتصاد گرفت. اومدتى هم به نجف اشرف رفت وبه تكمیل معلومات خویش پرداخت، سپس به قم بازگشت و به تدریس همت گماشت.

دیرى نپایید كه به واسطه فقدان مرحوم علامه فقید شیعه، سید عبدالحسین شرف الدین عاملى كه از مجتهدین و فقهاى بنام شیعه در لبنان بود، آقاى سید موسى صدر، عموزاده مرحوم سید شرف الدین را با اصرار به لبنان بردند تا در جاى آن فقید علم و دین عهده دار اداره هفتصد هزار شیعه لبنانى و مؤسسات دینى و مذهبى و علمى عام المنفعه او شود.
بدین گونه آقاى صدر كه از چهره هاى مشهور حوزه علمیه قم بود و همه آینده درخشانى را برایش پیش بینى مى كردند، از حوزه قم و ایران به لبنان منتقل شد، و در اندك زمانى در سایه لیاقت و كاردانى و علم و فضل و قلم و بیان جالب خود توانست شیعیان لبنان را تحت مراقبت و نظم و انضباط  درآورد، و به وضع دینى و اجتماعى و سیاسى آنها سروسامان دهد. آقاى صدر چون روحانى بود، در لبنان و ممالك عربى به «امام موسى صدر» مشهور شد. در جنگهاى داخلى لبنان نقش مهمى در آشتى دادن گروه ها و جلوگیرى از خونریزى و مبارزه با تجاوزات اسرائیل به عهده داشت. او مدافع بزرگى براى سازمان الفتح به ریاست یاسر عرفات بوده و تمام امكانات مادى و معنوى و انسانى خود و شیعیان لبنان را در راه دفاع از حقوق مشروع فلسطینی ها قرار داده بود.

با یك دنیا تأسف و تأثر، در گرما گرم درگیری هاى لبنان، امام موسى صدر به دعوت سرهنگ قذافى رئیس جمهور لیبى سفرى به آن كشور كرد، و از تاریخ 3/6/57 برابر 21 ماه رمضان 98 وى و دونفر همراه او ناپدید شدند.
دولت لیبى ادعا كرد كه آنها از لیبى به ایتالیا رفته اند و در آنجا گم شده اند! ولى بستگان آقاى صدر یقین دارند كه امام موسى صدر از آن موقع تاكنون در لیبى زندانى مى باشد.
ناپدید شدن امام موسى صدر حوزه هاى علمیه شعیه را بار دیگر در ایران و عراق تكان داد.

تلگراف امام خمینى به یاسر عرفات راجع به ناپدید شدن امام موسى صدر
بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقاى یاسر عرفات رئیس اجرایى سازمان آزادى بخش فلسطین
از سلامت جناب حجت الاسلام آقاى سید موسى صدر رئیس مجلس شیعیان لبنان هیچ گونه اطلاعى ندارم و موجب نگرانى این جانب است، از جناب عالى تقاضا دارم كه هرچه زودتر از مكان ایشان اطلاع پیدا كرده، و این جانب را از سلامت ایشان آگاه گردانید.
توفیق جناب عالى را در اهداف اسلامى خواستارم. (1)
روح الله الموسوى الخمینى
10 شوال 98

پاسخ یاسر عرفات
مرجع عالى قدر دینى، آقاى سید روح الله موسوى الخمینى ـ نجف

تلگراف شما را راجع به برادر حضرت حجت الاسلام سید موسى صدر رئیس مجلس اعلاى اسلامى شیعى امروز دریافت داشتم. اتخاذ مواضع دینى مهم ایشان نسبت به ما و برادرانمان در لبنان معظم له را نزد ما موقعیتى ارجمند بخشیده است. از این روى همه امكانات و تلاشهایمان را در این زمینه به كار گرفته و خواهیم گرفت. درخصوص این موضوع، نمایندگان و فرستادگان چندى را به نقاط  گوناگون  گسیل داشتیم و لحظه به لحظه آن جناب را در جریان اخبارى كه به دست آورم خواهیم گذاشت.
با آرزوى توفیق نسبت به آنچه خواست و خوشنودى خداست و با چشمداشت به دعاهاى پربركت و مستمر شما، براى موفقیت.
یاسر عرفات
رئیس كل كمیته اجرایى سازمان آزادى بخش فلسطین
10 شوال 98

تلگراف امام به حافظ اسد
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آقاى حافظ اسد

رئیس جمهورى سوریه و رئیس كنگره جبهه صمود و رفض
پس از اهداى سلام، این جانب از غیبت جناب حجت الاسلام آقاى سید موسى صدر نگران و متأثرم. از جناب عالى تقاضا دارم كه این موضوع را با سران كشورهایى كه در قضیه فلسطین اجتماع كرده اند، درمیان گذارید و اهتمام آنان را جلب نمایید. ما و ملّت ایران در این عصر گرفتار رژیمى هستیم كه با اتكا به پشتیبانى آمریكا ملّت را در آتش دیكتاتورى و كشتارهاى دسته جمعى و سلب همه آزادی ها، مى سوزاند.
ما از شما سران دولت هاى اسلامى براى رهایى ملّت بى پناه ایران كمك مى خواهیم. برادران مسلمان شما در زیر چكمه دژخیمان شاه خرد شده اند، و حكومت نظامى در اكثر شهرهاى مهم ایران برپاست، ملّت را به جان آورده است.
از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلم نقل مى شود كه فرمود: «كلكم راع و كلكم مسئول عن رعیته»
همه افراد و از جمله شما سران دولتهاى اسلامى كه قدرت دفاع از ملّت مظلوم ما را دارید، مسئول هستید. (2)
والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمینى
20 شوال 98 (3)

--------------------------------------------------------------------------------
1 . صحیفه نور، ج 1، ص 232.
2 . همان، ج 2، ص 110.
3 . نقل از كتاب: همگام با خورشید ـ خاطرات، صص 370-366. چاپ تهران، 1372.

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر