Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : کلبه شروق
گردآورنده : سید محمود خسروشاهی
کتابی که هم اکنون در اختیار دارید، مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و گفتگوهای روزنامه‌ها و نشریات مختلف با والد ماجد، استاد سید هادی خسروشاهی است که موضوع همۀ آنها، فعالیت و نوع مبارزه فدائیان اسلام و نقش شهید نواب صفوی در این حرکت بنیادین تأثیرگذار است.

فهرست مطالب

مقدمه. 7

درباره شهید نواب صفوی و اهداف و اقدامات فدائیان اسلام  11

بررسی رابطه فدائیان اسلام و اخوان‌المسلمین.. 13

سابقه آشنایی.. 15

چه كسی مجوز ترور را داده بود؟. 27

نیازی به این فتوا نداشتند. 30

درمورد سخنان منسوب به آیت الله بروجردی درباره نواب صفوی  37

نواب صفوی؛ پیشتاز جهاد و شهادت 41

حکومت اسلامی از دیدگاه فدائیان اسلام. 62

سید عملگرا

پیوست ها 92

1 - اذان نواب از همه گلدسته‌های عالم. 93

2 - نگاهی به کتاب: «یادواره شهید نواب صفوی». 101

3 - فدائیان اسلام: از آرمان تا عمل. 108

فهرست ها و ضمائم 

 

مقدمه

کتابی که هم اکنون در اختیار دارید، مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و گفتگوهای روزنامه‌ها و نشریات مختلف با والد ماجد، استاد سید هادی خسروشاهی است که موضوع همۀ آنها، فعالیت و نوع مبارزه فدائیان اسلام و نقش شهید نواب صفوی در این حرکت بنیادین تأثیرگذار است.

در واقع این مجموعه، شامل بخش‌هایی از خاطرات مستند والد ماجد درباره حوادث دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت و نوع فعالیت‌های فدائیان اسلام در صحنۀ سیاسی کشور و نقش آنها در به پیروزی رساندن ملی شدن صنعت نفت، به گواهی شاهدان عینی و عناصری است که خود حضور چشم‌گیر در عرصه اقدامات داشتند و به همین دلیل در ضمن مجموعه «خاطرات مستند» ایشان منتشر می‌گردد.

البته این خاطرات، علاوه بر مسائل سیاسی روز مربوط به آن برهه و دوران پیش از آغاز نهضت، شامل مسئله فعالیت فدائیان اسلام در حوزه علمیه قم و برخورد مراجع و علمای بزرگ و فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم با این جریان هم هست.

استاد سید ‌هادی خسروشاهی قبل از ورود به حوزه علمیه قم، از زمان اقامت در «تبریز»، با این جریان اسلامی در تماس و ارتباط بوده‌اند و پس از حضور در قم و ادامه تحصیلات در حوزه علمیه قم، به طور عینی و عملی، در جریان این اقدامات قرار می‌گیرند و خود به عنوان یک طلبه نوجوان هوادار حرکت فدائیان اسلام، شاهد حوادث گوناگون و مشکلاتی هستند که رهبری فدائیان اسلام در قم با آنها روبه‌رو بوده‌اند... و اکنون به بیان پاره‌ای از این مسائل و نکات، در قالب پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران جرائد و مجلات، پرداخته‌اند و به عنوان «خاطراتی مستند»، حقایق مسائل را روشن می‌سازند.

البته باید اشاره کرد که چون این مصاحبه‌ها، چه شفاهی و چه کتبی، در فرصت‌ها، مناسبت‌ها و یا فاصله‌های زمانی مختلف انجام گرفته است، این امکان وجود دارد که در اشاره به برخی از «خاطرات» و نقل چگونگی «حوادث» نوعی تکرار وجود داشته باشد که با توجه به اهمیت موضوعات، می‌تواند در کشف حقایق تاریخی، راه‌گشا باشد.

یادآوری این نکته هم بی‌مناسبت نیست که والد ماجد، علاوه بر این کتاب، مجموعه مصاحبه‌ها و کتاب‌های ارزشمند دیگری نیز درباره فدائیان اسلام و رهبری شهید آن، به نام‌های: «فدائیان اسلام؛ تاریخ، عملکرد و اندیشه» و «زندگی و مبارزه شهید نواب صفوی» دارند که بارها تجدید چاپ شده و در اختیار عموم قرار گرفته اند و این کتاب در واقع سومین کتاب در رابطه با این حرکت تأثیرگذار در جامعه ایرانی و بین مردم مسلمان و نسل جوان باایمان است...

علاوه بر این‌ها، کتاب پرمحتوای دیگری تحت عنوان: «مبانی فکری ـ فقهی مبارزات فدائیان اسلام» آماده چاپ شده است که بازنویسی و تکمیل سخنرانی مبسوط ایشان در همایش بزرگداشت شصتمین سال شهادت نواب صفوی است که از سوی مؤسسه تاریخ معاصر، در دی ماه سال گذشته ـ 1394 ـ در مرکز فرهنگی سید الشهداء در تهران، برگزار گردید و اکنون، پس از تکمیل و اضافات و ویرایش، در آستانه چاپ مستقل قرار دارد.

هرگونه نقد منطقی و یا پیشنهاد اصلاحی را پذیرا هستیم.

سید محمود خسروشاهی

مدیر اجرایی مرکز بررسی‌های اسلامی ـ قم

 

مشخصات کتاب

  • خاطرات مستند درباره شهید نواب صفوی
  • کلبه شروق
  • سید محمود خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • چاپ قم / نوبت اول
  • بهار 1395