Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : کلبه شروق
نویسنده : سید هادی خسروشاهی
حوادث سه چهار سال اخیر مصر مورد توجه مردم بلاد اسلامی و محافل سیاسی جهان قرار گرفت و تحلیل‌های گوناگونی هم درباره علل و عوامل پیدایش این حوادث، ارائه و مطرح گردید. گروهی آن را «بهار عربی» نامیدند و عده‌ای بر این باور بودند که دنباله «بیداری اسلامی» در جهان اسلام است...

 

فهرست مطالب

 

 مقدمه 

 هدف مرسی از بیان مطالب عقیدتی،

 راضی كردن سلفی‌ها و سعودی‌ها بود

 توطئه‌های دشمنان مانع ثبات مصر است

 دوستان برای رابطه با مصر هروله نکنند 

 اخوان‌المسلمین مصر 

 خطر ورود قانونی سلفی‌های تندرو به ایران

فدائیان اسلام و اخوان‌المسلمین

 بررسی آسیب‌های عدم شناخت مصر جدید

 اخوان‌المسلمین صدمه دیده،

 اما سقوط نكرده است

 مصر و بازگشت به تجربه ناصری

 باید منتظر سوریه‌ای دیگر بود 

 بازگشت مرسی به قدرت عملی نیست

 بررسی سلفی‌گری و اخوان‌المسلمین در مصر(1)

 سلفی‌گری و اخوان در مصر

سلفی‌های تکفیری در مصر چه شاخه‌هایی دارند؟ 

 آمریكایی‌ها معتقد به «كودتای خوب» هستند! 

 قطعه‌ای دیگر در «پازل» كودتا 

 مبارک یک کشور ورشکسته

 از خود به یادگار گذاشت

 اخوان‌المسلمین و ایران در گذر تاریخ. 

 حق اخوان کودتا نبود 

 این اخوان، اخوان‌المسلمینی که ایران می‌شناخت، نبود.   

 مصر و بحران‌های حال و آینده 

 اوضاع مصر و اشتباه اخوان‌المسلمین.

 یادداشتی درباره تحلیف رژیم کودتا در مصر 

 مصر ژنرال و فاجعه غزه 

 انقلاب ناتمام؛

 مصر پس از تبرئه مبارک به کدام سو می‌رود؟ 

 بررسی رأی دادگاه حسنی مبارک

 شرایط دنیا و تزلزل دولت مصر

 مانع از اعدام مرسی است

 اخوان جنبش زیرزمینی نیست

 تزلزل حکومت ژنرال

 معرفی چند کتاب دربارۀ بیداری اسلامی

 ضمائم(اعلام، اماکن، کتب....)

 

مقدمه

حوادث سه چهار سال اخیر مصر مورد توجه مردم بلاد اسلامی و محافل سیاسی جهان قرار گرفت و تحلیل‌های گوناگونی هم درباره علل و عوامل پیدایش این حوادث، ارائه و مطرح گردید. گروهی آن را «بهار عربی» نامیدند و عده‌ای بر این باور بودند که دنباله «بیداری اسلامی» در جهان اسلام است.

پس از پیروزی مردم مصر بر حکومت دیکتاتوری سی ساله حسنی مبارک که استمرار سلطۀ اختاپوسی سرهنگ‌ها در مصر بود ـ از زمان سرهنگ عبدالناصر تا دوران سرهنگ انور سادات ـ و با صدها کشته و هزاران مجروح و زندانی همراه بود، سرانجام در یک انتخابات آزاد و پس از یک قرن کامل خفقان و سرکوب، رئیس جمهوری وابسته به «اخوان‌المسلمین» انتخاب گردید و حکومت را در دست گرفت...

علل و عوامل این پدیده در جلد اول کتاب: «انقلاب در مصر» بررسی گردید و با توجه به جریان سریع و بی‌وقفه حوادث، طولی نکشید که انقلاب مصر، با یک کودتای نظامی، سرنگون شد و حکومت «ژنرال‌ها» ـ تکامل یافته حکومت سرهنگ‌ها ـ روی کار آمد و در اقدامی وحشیانه و غیرمنتظره، با قتل عام بیش از سه هزار نفر در میدان‌ها و مساجد قاهره و اسکندریه و... و مجروح ساختن چهار هزار نفر و زندانی نمودن دوازده هزار نفر، نه نامی از «بهار عربی» باقی ماند و نه نشانی از «بیداری اسلامی»...

کودتای ژنرال سیسی، از نوع کودتای ژنرال پینوشه، با چراغ سبز امپریالیسم آمریکا و کمک و هم‌یاری صهیونیسم بین‌المللی و رژیم اسرائیل و ارتجاع عرب و در رأس آنها عربستان بنی‌سعود، به وقوع پیوست و سپس اخوان و به تدریج، حتی احزاب لیبرال و سکولار مدافع کودتا هم از فعالیت بازماندند.

ژنرال عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع! منتخب دولت قانونی، در اقدامی ناجوانمردانه، وحشیانه و غیرانسانی به ترور و اعدام رهبران اخوان‌المسلمین و حتی جوانان وابسته به گروه انقلابیون، پرداخت و کشور را با ایجاد رعب و وحشت، به سراشیبی سقوط سوق داد. کمک‌های بی‌دریغ چند ده میلیاردی ارتجاع عرب ـ و در رأس آن­ها بنی­سعود ـ به رژیم کودتا، در اصلاح امور کارساز نشد و هم اکنون دولت کودتا از لحاظ سیاسی و اقتـصادی بـا بحران شکننده‌ای روبه‌رو است.

در این میان، متأسفانه علاوه بر اوباش رژیم قبلی، بعضی از علمای «الأزهر» هم هوادار رژیم باقی مانده‌اند و گروه‌های سلفی هم که از آغاز کودتا، همراه رژیم بوده‌اند، در این بلوا، میدانی برای نشر افکار  وهابی‌گری ـ ضد شیعی خود یافته‌اند و می‌تازند.

در کتاب «انقلاب در مصر»، که سال قبل به چاپ رسید، استاد سید هادی خسروشاهی، به تحلیل و بررسی مسئله انقلاب و چگونگی سرنگونی رژیم حسنی مبارک پرداخته که مجموعه‌ایست از مصـاحبه‌های ایـشان در دو سال قبل، و اینک این کتاب ـ کودتا در مصرـ که در واقع تکمیل‌کننده بحث‌های پیشین است، به مصر پس از کودتا می‌پردازد که باز محصول مصاحبه‌های متعدد ایشان با مطبوعات مختلف کشور است.

با توجه به شناختی که استاد از ده‌ها سال پیش، به‎ویژه در سال‌های اخیر و سه سال اقامت در مصر، از این کشور دارند، مجموعه مباحث این دو کتاب می‌تواند به عنوان یک کتاب تاریخی مستند، مورد استفاده اهالی تاریخ و سیاست قرار گیرد.

آخرین مصاحبه ایشان با مجله هفتگی «صدا» چاپ تهران هم به عنوان پیوست در بخش پایانی کتاب، نقل می‌گردد.

قم: مرکز بررسی­های اسلامی

سید محمود خسروشاهی

بهار 1395

 

مشخصات کتاب

  • انقلاب در مصرالأزهر، اخوان، سلفی ها و جوانان
  • کلبه شروق
  • سید هادی خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • 12000 12000
  • 7 -54 – 7255 - 964- 978
  • چاپ قم / نوبت اول
  • 1395