Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : اطلاعات
گردآورنده : سیدهادی خسروشاهی
با گذر تقویم از 27 دی ماه سال 1384، شهادت نواب صفوى و فدائیان اسلام از پنجاهمین سالگرد خود عبور نموده بود. بی ‏تردید گروه فدائیان اسلام با اخلاق و جهاد خود تأثیرات شگرفى در تاریخ معاصر ایران بر جاى گذاشتند و فعالیت‏ هاى آنان همچون میراثى در پرونده نیروهاى مذهبى ثبت گردید.

فهرست

یادداشت

درباره این کتاب

۱ـ جامعه و حکومت اسلامی

فدائیان اسلام پیشتازان نبرد مسلحانه

۲ـ نواب صفوی و مبارزه ضد استعماری وی

داستان فعالیت فدائیان اسلام در ایران

هدف های فدائیان اسلام در همکاری با نهضت

پیمان بغداد

پیامی به برادران در سراسر جهان

۳ـ نگاهی به چند سند از مبارزات فدائیان اسلام

اجنبی، اجنبی است چه روس، چه انگلیس، چه آمریکا!

۴ـ سرانجام جبهه ملی ها ماندند و نواب ها رفتند

یادواره ی شهید نواب صفوی

دستیار امپریالیسم کیست؟

متن نامه رزم آرا به اشرف

۵ـ یادواره شهید نواب صفوی (۲)

گزارش دادستان نظامی شاه!

۶ـ یادواره شهید نواب صفوی

فدائیان اسلام و ملی شدن صنعت نفت

۷ـ نخستین اعلامیه شهید نواب صفوی درباره رژیم رضاخانی

نامه وارده از نماینده حوزه علمیه نجف اشرف

صیحه آسمانی نجف

8. خاطرات «فتحی یکن» رهبر جماعت اسلامی لبنان

نواب صفوی از زندگی خود می گوید

9. یادواره شهید نواب صفوی

دیدار نواب صفوی با شاه ایران

وقتی خورشید غروب می کند

موتمر قدس و نواب صفوی

شخصیت های موتمر قدس

در دیدار نواب صفوی با ادیب شیشکلی چه گذشت؟

10ـ طنین اندیشه های شهید نواب صفوی در جهان اسلام

بزرگداشت خاطره نواب صفوی

11ـ شهید نواب صفوی در کنار اخوان الملسلمین

فرقه گرایی شیعه و سنی

12ـ درباره خاطرات شهید نواب صفوی

3‑ پاسخ افسانه بافی ها

توضیح درباره فدائیان اسلام

14ـ شهید نواب صفوی در قاهره

صفحه ای درخشان

15ـ مصاحبه با رهبر فدائیان اسلام

16ـ دیداری با نواب صفوی

17ـ ناوب صفوی در مصر

18ـ شیعه و سنی از دیدگاه نواب صفوی و رهبران اخوان

19ـ آخرین سند به خط شهید نواب صفوی

20ـ تاریخ نویسی ملی گرایان درباره فدائان اسلام

آشنایی با شهید نواب صفوی

دستخطی درباره حکومت انقلابی

ابتکار طرح ملی شدن صنعت نفت

21ـ الشهید نواب صفوی و کفاحه ضد الاستعمار

22ـ فدائیان اسلام طلائع الکفاح الاسلامی المسلح

نظره للاعمال و المواقف الثوریه الاسلامیه

23ـ ملحقات

نام کسان

نام جایها

آلبوم اسناد و تصاویر

 

مقدمه

با گذر تقویم از 27 دی ماه سال 1384، شهادت نواب صفوى و فدائیان اسلام از پنجاهمین سالگرد خود عبور نموده بود. بی تردید گروه فدائیان اسلام با اخلاق و جهاد خود تأثیرات شگرفى در تاریخ معاصر ایران بر جاى گذاشتند و فعالیت هاى آنان همچون میراثى در پرونده نیروهاى مذهبى ثبت گردید. فدائیان اسلام به عنوان تنها گروه متشكلى كه براى اداره جامعه و حكومت برنامه اى اسلامى ارائه دادند، با چایگاهى ویژه نقشى سازنده در تاریخ معاصر ایفا نمودند؛ هر چند كه با توجه به نقش مخرب و ناجوانمردانه دشمنان و غفلت دوستان، چهره واقعى آنان وارونه جلوه داده شده است و همچنان تحت الشعاع جریان هاى فرهنگى غیراسلامى قرار دارد.

برگزارى همایش بزرگداشت پنجاهمین سالگرد شهادت نواب صفوى و یاران وفادارش، موقعیت مناسبى جهت بازخوانى و تجدید یاد و خاطره و نقش حساس و سرنوشت ساز آنها بود. از این رو، مركز اسناد انقلاب اسلامى انتشار كتاب «یادواره ى شهید نواب صفوى» را در دستور كار خود قرار داد. این اثر در برگیرنده مجموعه مقالاتى است از استاد حجةالاسلام سیدهادى خسروشاهى در مورد شهید نواب صفوى است.

با نظر به علاقه، فعالیت هاى فرهنگى و مسئولیت هاى استاد خسروشاهى، نكات و مطالبى از نقش و تأثیر فدائیان اسلام در جهان اسلام، به ویژه كشورهاى عربى، در این مجموعه وجود دارد كه براى پژوهشگران و محققان تاریخ فدائیان اسلام قابل توجه می باشد.

مركز اسناد انقلاب اسلامى [1]

 

پیشگفتار

بنام خدا

درباره این كتاب

«یادواره ى شهید نواب صفوى» مجموعه مقالاتى است كه در طول سالیانى دراز، به تناسب در خصوص سالگرد شهادت نواب صفوى و یارانِ او، عمدتاً در روزنامه «اطلاعات» منتشر شده و سپس در هفته نامه «بعثت» (نشریه فرهنگى، سیاسى اجتماعىِ «مركز بررسیهاى اسلامى قم») درج شده است.

از مدت ها پیش، از والد ماجد جناب استاد سید هادى خسروشاهى درخواست كرده بودم كه اجازه دهند مجموعه مقالاتشان- در زمینه هاى مختلف- كه در طول نیم قرن گذشته در جرائد و مجلات داخل و خارج چاپ و منتشر شده است، جمع آورى و به تناسب موضوعات بخش هاى همگون در مجلدات ویژه اى، چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

 اما متأسفانه ایشان ضمن ردّ مكرر این درخواست، اشتغالات یومیه و جمع آورى و ویرایش آثار سید جمال الدین اسدآبادى كه سرانجام در 9 جلد و 3500 صفحه- همزمان در ایران و مصر به چاپ رسید- و همچنین تنظیم آثار استاد علامه طباطبائى در 12 جلد و 4000 صفحه كه به زودى آماده چاپ می شود را دلیلى بر عدم پذیرش پیشنهاد ما عنوان می كردند.

ولى سرانجام ما مجموعه مقالات مربوط به «فدائیان اسلام» و «شهید نواب صفوى» را همزمان با مجموعه:

«دیدارها و یادها»- درباره زندگى و آثار و مبارزات پنجاه شخصیت علمى، فرهنگى، سیاسى ایران و بلاد اسلامى دیگر- جمع آورى و تنظیم كردیم و ایشان در مقابل عمل انجام شده اى قرار گرفتند و پیشنهاد ما را پذیرفتند.

در اینجا یادآورى دو نكته ضرورى به نظر مى رسد: یكى آنكه در مجموعه حاضر، «سطور» و یا «فرازها» ى كوتاهى در بعضى مقالات، تكرارى نقل شده است كه با توجه به مدت زمان طولانى انتشار تدریجى آنها- از نیم قرن پیش تا كنون- این تكرار طبیعى و غیرقابل اجتناب و در مواردى براى تكمیل موضوع بحث، یك ضرورت بوده است.

مثلًا نخستین مقاله ه اى كه به قلم ایشان در نیم قرن پیش- سال 1378 ه. ق در مجله البعث الاسلامى» چاپ هند- ویژه حركت هاى اسلامى معاصر- به عربى منتشر شده، فرازهایى از مصاحبه یك برادر مسلمان پاكستانى، منتشره در مجله «المسلمون»- چاپ دمشق- نقل شده كه سال هاى بعد، متن كامل این مصاحبه توسط ایشان از همان مجله ترجمه و در روزنامه «اطلاعات» منتشر شده است.

نكته دیگر آنكه همه این مقالات همانطور كه اشاره شد، به تدریج و پس از نشر در «اطلاعات» در هفته نامه «بعثت»، چاپ «قم» نیز درج و نقل شده و منبع و مدرك اصلى ما در جمع آورى و نقل آنها، همان هفته نامه بعثت است كه در اولین صفحه هر بحثى، شماره و تاریخ نشر آن، براى استفاده علاقمندان درج شده است ...

در پایان از والد محترم سپاسگزارم كه بالاخره پیشنهاد اینجانب و دوستان «مركز بررسی هاى اسلامى- قم» را در این زمینه پذیرفته و «ویرایش» و «تبویب» نهائى را هم خود به عهده گرفتند امیدواریم كه پس از این نیز ما را در گردآورى و چاپ دیگر آثارشان از جمله مجموعه «دیدارها و یادها»، «مصاحبه ها»، «گفتارها»- مجموعه سخنرانی ها در 25 كنفرانس محتلف در كشورهاى آسیائى، اروپائى، آفریقائى- و بعد: «نامه ها» و غیره!، یارى دهند كه هر كدام از این مجموعه ها، در واقع نشان دهنده گوشه هائى از مسائل روز جهان اسلام و بخشى از تاریخ بازگو نشده حركت های اسلامى معاصر در جهان خواهد بود.[2]

و ما توفیقى الّا باللَّه، علیه توكلت و الیه انیب

قم: آذرماه 1384 ش- شوال المكرم 1426 ه

سید محمود خسروشاهى

مدیر مركز بررسی هاى اسلامى

 


[1]. چاپ نخست این كتاب به مناسبت پنجاهمین سال شهادت نواب صفوى و همزمان با همایش بزرگداشت آن شهید، در سال 1384 توسط مركز اسناد انقلاب اسلامى منتشر گردید. اكنون چاپ جدید كتاب با حدود یك سوم اضافات و همراه با عكس ها و اسناد جدید، منتشر می گردد

[2]. علاقمندان به مجموعه آثار استاد می توانند به سایت ایشان به نشانى ten .ihahsorsohk .www مراجعه نمایند.

مشخصات کتاب

  • زندگى و مبارزه نواب صفوى
  • اطلاعات
  • سیدهادی خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • 1- 689- 423- 964- 978
  • چاپ تهران / نوبت اول
  • 1386 ه. ش‏
  • 1