( 0. امتیاز از 0 )

مراسم بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی، یکشنبه، ۵ بهمن‌ماه به صورت مجازی و با سخنرانی دکتر حسن بلخاری؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دکترمحمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه، آیت الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور ...

نهج‌البلاغه، محمدجواد حجتی‌کرمانی؛ محقق و پژوهشگر ، سیدمحمود دعائی ، دکترمحمدمهدی جعفری؛ نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه شیراز و سیدمحمود خسروشاهی؛ فرزند استاد فقید و مدیر مرکز بررسی‌های اسلامی برگزار ‌شد.

در ادامه متن سخنان دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را می‌خوانید؛

بسم الله الرحمن الرحیم

یک سال از درگذشت غریبانه و مظلومانه ی استاد عزیز مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی همکار خوب ما در وزارت خارجه گذشت. من یک بار دیگر این مصیبت بزرگ و جانکاه را خدمت خانواده مرحوم استاد، خدمت دوستان ایشان، همرزمان ایشان، شاگردان ایشان و علاقمندان به ایشان تسلیت عرض می کنم. صد حیف که استاد رفتند و بیشتر حیف که در زمانی رفتند که امکان تقدیر مردم قدرشناس ما از زحمات ایشان در مراسم تشییع جنازه  بزرگداشت ایشان وجود نداشت و این غمی است که بر دل همه ما از زمان درگذشت مرحوم سید هادی خسروشاهی باقی مانده.

ایشان از همکاران خوب و برجسته ی وزارت امورخارجه بودند که در دوران مسئولیت در واتیکان و چه در دوران مسئولیت در قاهره با تلاش فراوان و با بینش بسیار عمیق و انقلابی مسئولیت خودشان را انجام دادند و سابقه درخشانی از خودشان در وازرت امور خارجه و اصولا در بحث نهضت های اسلامی باقی گذاشتند.

استاد از پیشگامان تقریب و وحدت جهان اسلام بودند، به عنوان کسی که به مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی عشق می ورزید و ایشان را به عنوان یک نمونه ی تلاش برای وحدت اسلامی و برای بیدار کردن جهان اسلام می شناخت، استاد خسروشاهی در همه زمینه ها، هم در معرفی نهضت اسلامی در داخل ایران، هم در معرفی ایران اسلامی در جهان اسلام به ویژه و حتی در دوران مسئولیتشان در واتیکان به جهان مسیحیت تلاش فراوانی نمود. آثار ارزشمند استاد خسروشاهی در قبل از انقلاب برای همه کسانی که علاقمند به نهضت اسلامی بودند آثار بسیار گرانقدر و باارزشی بود و جوانان این کشور را در کنار مرحوم شریعتی با دیدگاه های اسلامی آشنا می کرد و از طرفی در بعد از انقلاب شناسایی نهضت های اسلامی جهان عرب و جهان اسلام و شناساندن آنها به داخل کشور و داشتن یک دید بسیار روشن بین و روشنگر نسبت به این نهضت ها، نسبت به این حرکت های اسلامی مثل اخوان المسلمین و در واقع داشتن یک دید واقع بین که نقاط قوت اخوان را به خوبی ایشان می دید و همین طور نقاط ضعف اخوان را با یک دید مشفقانه و برادرانه مشاهده می کرد و بیان می کرد و حتی تذکر می داد به رهبران این گروه ها که ایشان را به عنوان یک شخصیت فرهیخته، یک انقلابی وارسته و یک مبارز برای وحدت اسلامی به خوبی می شناختند و حتی نقدها و انتقادهای ایشان را هم می پذیرفتند و می شنیدند.

از معدود افرادی بود که در سلک دیپلماسی می توانست با اقشار مختلف جوامع اسلامی ارتباط برقرار کند، با حوزه های دینی، با گروه های سیاسی، با انقلابیون، با کسانی که الزاما همراه و همفکر ایران نبودند ولی مرحوم استاد خسروشاهی را به عنوان یک شخصیت فرهنگی و انقلابی و مبارز که سابقه دیرینه ای هم در این حوزه داشت، می شناختند.

جای استاد سید هادی خسروشاهی همواره در وزارت امور خارجه خالی خواهد بود ولی یادگارهایی که ما از ایشان در تالیفاتشان، در راهنمایی ها و نصیحت هایی که به بنده و همکارانم داشتند، یاد ایشان همواره در خاطر ما و همه دوستان ما در وزارت خارجه و به واقع در جامعه نخبگی ایران و جهان اسلام همیشه زنده و پر فروغ خواهد بود.

خداوند ایشان را با اجداد طاهرینشان محشور بفرماید و به خانواده محترم ایشان صبر و اجر عنایت کند.

و السلام علیکم و رحمه الله

به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر