( 4.3 امتیاز از 34 )

کتاب «آیات شیطانی و اسلام ستیزی غرب» نوشته مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی از آخرین کتبی هست که در زمان حیات ایشان در ۲۲۸ صفحه توسط انتشارات کلبه شروق قم منتشر شده است.

کتاب «آیات شیطانی و اسلام ستیزی غرب» نوشته مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی  از آخرین کتبی هست که در زمان حیات ایشان در ۲۲۸ صفحه توسط انتشارات کلبه شروق قم منتشر شده است.

به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار استاد سید هادی خسروشاهی، مرحوم آیت الله سیدهادی خسروشاهی در مقدمه  بر این کتاب که در مهر ماه ۱۳۹۸ به رشته تحریر درآمده می‌نویسد: این کتاب شامل یادداشت‌ها و مقالاتی چند درباره توطئه‌های پدران روحانی به مبشّران مسیحی علیه اسلام و عملکرد ستیزه‌جویانه آنان بر ضد مسلمانان در همه بلاد اسلامی و در درون سرزمین‌های خود می‌باشد که به مناسبت‌های مختلف در سالیانی دراز ولی نه چندان دور نوشته شده‌اند. البته بخش عمده کتاب مربوط به کتاب فتنه یعنی «آیات شیطانی» است که در همان بحران پیدایش و نشر کتاب و تبلیغ گسترده برای آن در سطح جهانی و بعد از صدور فتوای تاریخی امام خمینی (ره) نوشته شد و یا در گفتگوهای مطبوعاتی در داخل و خارج، مطرح گردید و انتشار یافت که اینک مجموعه آن یادداشت‌ها، مقالات و مصاحبه‌ها یک جا جهت اطلاع نسل جدیدی که در آن دوران «فعال» نبودند، به عنوان بخشی از تاریخ معاصر منتشر می‌شود.» (ص ۷) بخشی از محتوای همین کتاب با عنوان «آیات شیطانی توطئه فرهنگی غرب» در ۱۲۴ صفحه در سال ۱۳۷۰ منتشر شد و هم اکنون با اضافاتی تجدید نشر می‌شود.
برش‌هایی از کتاب
استاد خسروشاهی در بخش سوم کتاب «توطئه محافل شیطانی غرب» که یک گفتگوی مفصل وی با روزنامه اطلاعات در اسفند ۱۳۶۷ است می‌نویسد: «اگر ما با سابقه چند صد ساله استعمار انگلیس در هند و پاکستان و ایران و منطقه خیلج‌فارس و آسیا آشنا باشیم، به خوبی متوجه خواهیم شد که پیدایش قادیانی‌گری در هند و پاکستان، و بهایی‌گری و کسروی‌گرایی در ایران، آن هم پس از عضویت احمد کسروی در انجمن سلطنتی تاریخ لندن و امروز پیدایش رشدی، هیچ کدام بی‌نقشه و برنامه نبوده است، با این فرق که این بار، غائله با پیدایش آئین «رشدی‌گری» پایان نخواهد یافت، بلکه آغاز ماجرا، پایان آن نیز خواهد بود.» (ص ۴۳)
وی در پاسخ به سوالی درباره محتوای آیه‌های شیطانی می‌نویسد: «ترجمه و نقل مطالب کتاب آیه‌های شیطانی واقعاً مقدور نیست، همین قدر باید گفت که شرم‌آورتر از نوشته‌های سلمان رشدی در اهانت به خدا و پیامبر و اصحاب پیامبر و همسران پیامبر، کتابی تاکنون منتشر نشده است…» (ص ۴۶)
وی می‌افزاید: «در این کتاب، نقد و بررسی در کار نیست؛ کتاب آکنده از هرزه‌گویی، حُرمت‌شکنی، دشنام، توهین، تهمت، دریدگی، وقاحت و بالاخره فحّاشی چاله میدانی است که البته نشان‌دهنده رذالت و پَستی نویسنده و کارگردانان پشت پرده از مسئولین امپریالیسم فرهنگی خبری است…» (ص ۴۷)
از نکات جالب این مصاحبه (اسفند ماه ۱۳۶۷) طرح تشکیل یک مرکز جهانی فرهنگی اسلامی از سوی استاد خسروشاهی است. استاد خسروشاهی در پاسخ به این سوال که در ماجرای سلمان رشدی و مسائلی از این قبیل، مسئولیت مقابله به عهده چه کسی یا چه نهادی است، می‌گوید: «در این رابطه البته نمی‌توان شخص خاصی را مسئول داشت. به نظر من کل مسئولین نظام و کل افراد مسلمان در جمهوری اسلامی مسئول هستند… ما اصولاً از لحاظ اطلاعات، نیاز به یک «بانک اطلاعات» و یک «مرکز مطالعات بین‌المللی» و یک «مرکز جهانی فرهنگی اسلامی، داریم که ضمن برقراری ارتباط با جهان اسلام و مراکز فرهنگی اسلامی، بتواند در این قبیل امور، هماهنگی‌هایی به وجود آورد و به موقع اقدام کند وگرنه مسئول شناختن یک نهاد یا یک گروه، مشکلی را حل نمی‌کند.» (ص ۷۰)
مرحوم استاد خسروشاهی با اشاره به تأثیر حکم امام خمینی درباره سلمان رشدی در جهان اسلام می‌گوید: «موضع‌گیری حضرت امام را با آثار مثبت آن در درازمدت، باید یکی از «الطاف خفیه الهی» نامید.» (۱۵ اسفند ۱۳۶۷)
وی در مصاحبه‌ای در لاهور که بیشتر آن به ادبیات ایران و ادبیات انقلاب اسلامی می‌پردازد در پاسخ به سوالی درباره کتاب سلمان رشدی می‌گوید: «کتاب سلمان رشدی نه یک داستان است و نه چیزی دیگر، بلکه یک توطئه‌ای است که با طرح‌ریزی قبلی انجام گرفته است. این، توطئه غرب است، الحمدلله بیداری به موقع مسلمانان، این توطئه را خنثی ساخته است.» (ص ۸۵)
استاد خسروشاهی در یادداشت «خانم تاچر و اسپای کاچر» به سیاست دوگانه غرب و انگلستان در قبال آزادی بیان می‌پردازد و می‌نویسد: خانم تاچر در گفتار خود مدعی شد که کتاب آیه‌های شیطانی اهانت‌آمیز بود ولی دولت وی نمی‌توانسته کاری انجام دهد. (ص ۹۳) این ادعا با حقیقت نمی‌خواند و ناشی از همان روح عدم صداقتی است که بر مجمع شیاطین غرب حاکم است، اما خود تاچر، دو سال پیش‌تر (در سال ۱۹۸۷ م) جلوی نشر و توزیع کتاب «اسپای کاچر» (شکار جاسوس، نوشته پیتر رایت) را در انگلستان گرفت و با زیر پا گذاشتن اصول شناخته شده بین‌المللی، می‌خواست قانون انگلستان را در استرالیا و آمریکا هم حاکم سازد.

استاد سیدهادی خسروشاهی در مقام مقایسه عملکرد دولت انگلستان و شخص تاچر در قبال دو کتاب سلمان رشدی و پیتر رایت می‌نویسد: «اگر [کتاب پیتر رایت] بر حیثیت انگلستان لطمه بخورد، در بریتانیا قانونی پیدا می‌شود که ناشر و مؤلف و شاید خواننده کتاب را به دادگاه بفرستد. اما اگر با حیثیت اعتقادی یک میلیارد مسلمان در جهان بازی کنند، خانم تاچر نمی‌تواند مانع انتشار کتاب شود؟!» (ص ۹۷)
بخش هفتم کتاب، «آیه‌های شیطانی و مسأله جهان اسلام» هم گفتگوی استاد خسروشاهی با روزنامه مشرق پاکستان است که به هنگام مسافرتشان به پاکستان در منزل آقای صادق گنجی مسئول وقت خانه فرهنگ ایران در لاهور صورت گرفت. (صادق گنجی بعد از مدتی، ترور شد و وی از شهدای برجسته در حوزه دیپلماسی فرهنگی انقلاب اسلامی در خارج از کشور است).
بخش هشتم کتاب «امت اسلام و پیامدهای مسأله رشدی» هم سخنرانی دکتر کلیم صدیقی (رئیس پارلمان مسلمانان انگلستان و رئیس مؤسسه اندیشه اسلامی لندن) است که در اول آوریل ۱۹۸۹ م در دانشگاه لندن ایراد کرده است.
ساختار کتاب
کتاب «آیات شیطانی و اسلام ستیزی غرب» در ۱۲ بخش تنظیم و تدوین شده است: ۱. اسلام‌ستیزی غرب، استشراق و مستشرقین، ۲. درباره حجم جنبش تبشیری (مسیونری)، ۳. توطئه محافل شیطانی غرب، ۴. مصاحبه با استاد خسروشاهی در لاهور پاکستان، ۵. خانم تاچر و اسپای کاچر، ۶. موضع اخوان المسلمین و جماعت اسلامی پاکستان درباره کتاب آیه‌های شیطانی، ۷. آیه‌های شیطانی و مسأله جهان اسلام، ۸. امت اسلام و پیامدهای مسأله رشدی، ۹. بازتاب کتاب آیه‌های شیطانی در مصر، ۱۰. سفری به پاکستان درباره ماجرای کتاب آیه‌های شیطانی و تبیین حکم امام خمینی درباره سلمان رشدی، ۱۱. حول کتاب الآیات الشیطانی (نوشته آیت الله محمدعلی تسخیری)، ۱۲. کتاب‌هایی درباره آیات شیطانی.
برای تهیه این کتاب و مجموعه خاطرات مستند استاد سیدهادی خسروشاهی می‌توانید در قم به فروشگاه کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمائید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵)تماس بگیرید.

 

به مطلب امتیاز دهید :
( 4.3 امتیاز از 34 )
تعداد نظرات : 0 نظر

ارسال نظر

Change the CAPTCHA code
قوانین ارسال نظر