Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : کلبه شروق
نویسنده : سید‌هادی خسروشاهی
کتاب‌«شهدای حرب و محراب»، اشاره‌ای به زندگی و مبارزات پنج نفر از شخصیت‌های برجسته مذهبی، آیات و حجج اسلام: شیخ محمد صدوقی،سید اسدالله مدنی، سید محمدعلی قاضی طباطبایی، سید محمدرضا سعیدی وشیخ حسین غفاری است که در طول سالیان گذشته در شماره‌های متعدد ماهنامه فرهنگی «شاهد یاران»، نشریه بنیاد شهید، منتشر شده است.

فهرست مطالب

مقدمه  

1. یادها و یادگارهایی از آیت‌الله شیخ محمد صدوقی.. 

پیوست

2. کارنامه علمی و عملی شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی

توضیح و تکمیل  

3. شهید آیت‌الله مدنی مرد حرب و محراب

4. پیشگام مبارزه؛ آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی 

شهید آیت‌الله سعیدی و پیشگامی در مبارزات  

پیوست: سرور شهیدان خرداد  

5. مبارز همیشه در صحنه آیت‌الله شیخ حسین غفاری. 

فهارس

فهرست اعلام  

فهرست اماکن  

فهرست کتب  

 

مقدمه

کتاب‌«شهدای حرب و محراب»، اشاره‌ای به زندگی و مبارزات پنج نفر از شخصیت‌های برجسته مذهبی، آیات و حجج اسلام: شیخ محمد صدوقی،سید اسدالله مدنی، سید محمدعلی قاضی طباطبایی، سید محمدرضا سعیدی وشیخ حسین غفاری است که در طول سالیان گذشته در شماره‌های متعدد ماهنامه فرهنگی «شاهد یاران»، نشریه بنیاد شهید، منتشر شده است.

آنچه که در این کتاب آمده است در واقع بخشی از «خاطرات مستند» اینجانب درباره شخصیت‌های مبارز و شهید در تاریخ معاصر ایران، پیش و پس از انقلاب اسلامی می‌باشد.

دو شهید بزرگوار: آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی و آیت‌الله شیخ حسین غفاری، ‌در دوران رژیم ستم‌ شاهی، تحت شکنجه‌های وحشیانه جلادان رژیم، مظلومانه به شهادت رسیدند ولی در راستای اهداف نهضت اسلامی ایران نقشی مثبت ایفا کردند.

و سه بزرگوار دیگر: آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله مدنی و آیت‌الله قاضی طباطبایی، از جمله شهدای راه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستند که این بار، فرقه نفاق و ضلال در به شهادت رساندن آنان،‌ نقش رژیم شاه را ایفا نموده و این نوع جنایات ضدبشری را استمرار بخشیدند...

آنچه که در کتاب حاضر، درباره این شخصیت‌ها نقل کرده‌ام، در واقع بخشی کوتاه از خاطرات بسیار اینجانب، درباره زندگی و مبارزات این بزرگواران استو با توجه به اینکه هر سه بزرگوار از ائمه محراب مساجد و امامان جمعه در تبریز و یزد بودند، و هر کدام از آن‌ها در «دفاع مقدس» نقش تأثیرگذاری داشتند و حتی علیرغم کبر سن، خود نیز لباس رزم پوشیده و در جبهه‌ها حضور یافتند و در واقع «مرد حرب» هم بودند، به همین دلیل نام «شهدای حرب و محراب» برای کتاب انتخاب گردید و همانطور که ملاحظه خواهید نمود، مسائل مطرح شده در این زمینه‌ها، همراه با اسناد و مدارکی است که هر کدام از آنها، از ارزش تاریخی ویژه‌ای برخوردارند و بدینترتیب، در کل،‌کتاب می‌تواند گوشه‌هایی از «تاریخ معاصر» ایران را در نیم قرن گذشته، روشن سازد و نسل جوان پس از انقلاب را با شخصیت‌هایی آشنا سازد که جان خود را در دفاع از «حق و عدالت» و تثبیت نظام «عدل و قسط» فدا کردند و البته جویندگان حقیقت و اهالی تاریخ تحریف نشده هم می‌توانند از حقایق امور آگاه شوند.

اشاره کردم که بحث‌های کتاب، به عنوان مصاحبه مطرح شده و نخست در ماهنامه «شاهد یاران» و به همت برادر ارجمند و پژوهشگر کوشا،‌ جناب محمدرضا کائینی ـ ‌شاهد توحیدی ـ در شماره‌های متعدد آن مجله، درج و چاپ شده است و اگر پی‌گیری‌های مستمر لیل و نهار! ایشان نبود، این خاطرات به این شکل، آماده نشر نمی‌شد... و اینک مجموعه بحث‌ها، در این رساله تقدیم علاقمندان می‌گردد.

البته درباره شخصیت‌های برجسته و فرهیخته دیگری نیز که به شهادت رسیده‌اند و بالغ بر ده‌ها نفر می‌شوند، مطالبی توسط حقیر تهیه و تنظیم و در جرائد تهران منتشر شده‌ است، که امیدواریم به زودی در یک مجموعه کامل، انتشار یابد.

سید هادی خسروشاهی

تهران ـ 12 محرم الحرام 1439 هـ‌

 

مشخصات کتاب

  • خاطرات مستند درباره شهدای حرب و محراب
  • کلبه شروق
  • سید‌هادی خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • 10000 10000
  • 6-77-7255-964-978
  • چاپ قم / نوبت اول
  • زمستان 1396
  • 1000