Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : کلبه شروق
نویسنده : سیدهادی خسروشاهی
حجت ‏الاسلام سیدهادى خسروشاهى در پایان مأموریت پنج‏ ساله خود به عنوان سفیر جمهورى اسلامى ایران در واتیكان، ــ دیروز سه شنبه 24 تیرماه 1365 ــ با منسینیور اكیلِ سلوسترینى وزیر امور خارجه این كشور دیدار و گفتگو كرد...

فهرست

مقدمه

1. آشنایى اجمالى با: روش سیاسى واتیكان

تشكیلات واتیكان

دیپلماسى دستگاه پاپى

سابقه تاریخى روابط دستگاه پاپى و ایران

موضع گیرى واتیكان در قبال ایران اسلامى

واتیكان و مسئله لهستان

جنگ تبشیرى علیه السلام

 

2. روابط واتیكان با 

3. اهداف واتیكان در دنیاى اسلام

4. واتیكان و صهیونیسم

5. روابط واتیكان با «اسرائیل» 

واتیكان در راه شناسایى اسرائیل

 

6. روابط واتیكان با: امپریالیسم امریكا

واتیكان و امپریالیسم امریكا

7. واتیكان از دیدگاه ما

8. مسئولیت واتیكان 

9. نبرد با اسلام! واتیكان ومفهوم هم زیستى مسالمت آمیز 

نبرد با اسلام

10. اهداف تبشیر در دنیاى اسلام سندى از كنفرانس ادینبورگ 

ملحقات

پیمان لاترانو ـ 1929

موافقتنامه مالى

پاپ باز چه مى گوید؟

آیا پاپ هم «فریاد» دارد؟

نامه هاى خانوادگى پاپ!

سفیران پاپ چه می گویند

نگرانى سفیر پاپ در آنكارا از انتشار اسلام گرایى در تركیه

موافقتنامه اصولى بین واتیكان و دولت اسرائیل

پیام امام خمینى: آقاى پاپ باید طرفدار مظلومان باشد، نه ظالمان

پیام امام و انقلاب در واتیكان

اسناد و عكس ها

فهرست اعلام

بجاى مقدمه!

1. وزیر خارجه واتیكان چه می گوید؟:

«رم ـ خبرگزارى جمهورى اسلامى

حجت الاسلام سیدهادى خسروشاهى در پایان مأموریت پنج ساله خود به عنوان سفیر جمهورى اسلامى ایران در واتیكان، ــ دیروز سه شنبه 24 تیرماه 1365 ــ با منسینیور اكیلِ سلوسترینى وزیر امور خارجه این كشور دیدار و گفتگو كرد.

     دراین دیدار آقای خسروشاهى نگرانی ملل مسلمان جهان رااز احتمال به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستى حاكم بر فلسطین توسط واتیكان اعلام نمود و افزود كه این امر بی تردید در رابطه ملل مسلمان و كشورهاى اسلامى با واتیكان، تأثیر منفى شدیدى خواهد گذاشت!. وزیر خارجه واتیكان در پاسخ اطمینان داد كه: واتیكان هرگز قصد شناسایى اسرائیل را ندارد و تأكید كرد كه اخبار روزنامه هاى اسرائیلى یا خارجى در این زمینه، كاملاً جعلى و بی اساس است.

     سلوسترینى ضمن تأكید بر ضرورت ایجاد روابط حسنه با مسلمانان، آرزو نمود كه نماینده جمهورى اسلامى ایران در برنامه «دعا براى صلح» در شهر «آسیس» كه در آینده اى نزدیك قرار است با حضور نمایندگان مذاهب برگزار شود، شركت كند.

     سپس حجت الاسلام خسروشاهى در رابطه با دیدار اخیر وزیر خارجه واتیكان از لبنان، آرزو كرد كه واتیكان از نفوذ خود استفاده كند و به گروه فالانژهاى مارونى، بقبولاند كه دیگر با قانون جنگل نمى توانند در لبنان به سلطه خود ادامه دهند.

     در پایان این دیدار آقاى خسروشاهى یك جلد از انجیل برنابا را كه به زبان انگلیسى توسط «مركز فرهنگى اسلامى اروپا» ــ وابسته به سفارت جمهورى اسلامى ایران در واتیكان ــ چاپ و منتشر شده است، به وزیر خارجه واتیكان اهداء نمود و گفت: نشر این انجیل كه بشارت ظهور پیامبر اسلام در آن وجود دارد، می تواند گام مثبتى در راه دوستى ملل مسیحى و مسلمان به حساب آید»![1]

  اما این تأكید وزیر خارجه، متأسفانه صحت نداشت و چندى نگذشت كه روشن شدن آقایان قبل از تكذیب!، با رژیم اشغالگر، روابط دیپلماتیك برقرار كرده اند.

 

2. واتیكان و بوسنى

«رم ـ خبرگزارى جمهورى اسلامى

روزنامه «اوزر و اتوره رومانو» ارگان رسمى واتیكان در شماره مورخ 24/1/1373 خود، طى مقاله اى ضمن ابراز نگرانى از حمله ناتو به نیروهاى صرب مسیحى در اطراف شهر گوراژده نوشت: «وقایع اخیر در بوسنى بدبینى شدیدى نسبت به آینده آن ایجاد می كند. حمله ناتو به مواضع صرب ها، سایه تاریكى را بر تمام تلاش هاى سیاسى براى استقرار صلح در این منطقه می افكند.

این حمله ارتباط بین نیروهاى پشتیبانى سازمان ملل را قطع كرد و ارسال كامیون هاى حامل كمك هاى اهدایى به سرزمین هاى تحت كنترل صرب هاى بوسنى، متوقف شد»!

     آرى! فقط نگرانى از قطع كمك به «صرب هاى مسیحى بوسنى» است و از تقبیح قتل عام مسلمانان بوسنى، توسط صرب هاى مسیحى، بویژه قتل عامل چندین هزار نفر در شهر گوراژده، از سوى واتیكان خبرى نیست!

 

3. اعتراف كلیساى آرژانتین به اشتباهات تاریخى

«بوئنوس آیرس ـ خبرگزارى جمهورى اسلامى

كلیساى كاتولیك آرژانتین به مناسبت پایان دومین هزاره تولد حضرت مسیح(ع) به اشتباهات تاریخى خود از جمله همكارى با حكومتهاى نظامى، این كشور در دهه 80 اعتراف و از مردم عذرخواهى كرد.

     روزنامه كلارین چاپ بوئنوس آیرس، نوشت: رهبران كلیساى كاتولیك آرژانتین موافقت كردند روز هشتم سپتامبر در مراسم خاصى كه كلیساى كاتولیك و دایره اسقفى این كشور به مناسبت فرا رسیدن سومین هزاره تولد حضرت مسیح(ع) در این كشور برگزار خواهد شد، به گناهان تاریخى خود به ویژه همكارى و سكوت در برابر جنایات حكومت هاى نظامى در آژانتین اعتراف نمایند.» (جرائد مورخ مرداد 79)

 

4. یك مقام واتیكان: اجراى شریعت اسلامى درنیجریه اشتباه است!

«لاگوس ـ خبرگزارى فرانسه

یك مقام واتیكان مدعى شد كه اجراى شریعت اسلامى در استانهاى شمال نیجریه اشتباه بزرگى است!

     به گزارش خبرگزارى فرانسه از لاگوس، كاردینال فرانسیس ارینز مسئول گفتمان(!) بین المذاهب در واتیكان كه متولد نیجریه و رئیس شوراى اسقف ها براى گفتمان بین المذاهب در واتیكان است، گفت نیجریه احتیاج به شریعت اسلامى ندارد.

     روزنامه «پانچ» به نقل از این كاردینال نوشت: بسیارى از كشورهاى اسلامى شریعت اسلامى را به خاطر آسایش و همزیستى متقابل بین شهروندان خود رها كرده اند و به عنوان مثال مصر و اردن شریعت اسلامى ندارند!

     8 استان فدراسیون نیجریه از هنگام بازگشت رژیم غیرنظامى در سال 1999 به این كشور شریعت اسلامى را به كار بسته و یا اعلام كرده اند كه قصد دارند آنرا به رغم مخالفت مسیحیان اقلیت در استان هاى شمالى و دولت نیجریه، به اجرا بگذارند. (جرائد مورخ شهریور 79)

 

5 . پاپ در قدس

پاپ در سفر چندى پیش خود به خاورمیانه به «فلسطین» اشغالى رفت و مورد استقبال صهیونیست ها قرارگرفت. «عزروایزمن» در فرودگاه ضمن «خیرمقدم» گفت: «عالی جناب! امشب در قدس، شهر صلح و پایتخت اسرائیل و قلب دنیاى یهود خواهید بود. به این شهر خوش آمدید»!

پاپ در پاسخ گفت: «بسیارى از امور، پس از دیدار پاپ پل ششم در سال 1964، بین واتیكان و اسرائیل تغییر كرد... و همین امر به برقرارى روابط دیپلماتیك میان واتیكان و اسرائیل در سال 1994 منجر گردید و امیدواریم كه روابط بین مسیحیان و یهودیان و آزادی هاى مذهبى آنان تكمیل گردید...»

پاپ در سخنرانى اصلى خود هم فقط از «بنى اسرائیل» یاد كرد و هیچ سخنى از مسلمانان و یا 5 میلیون فلسطین آواره و حقوق آنان، به میان نیاورد... پاپ پس از دیدار از اسرائیل، براى زیارت اماكن مقدسه مسیحى در اردن به آن كشور رفت و در «جبل نبو» كه یك مكان مقدس از نظر مسیحیان است، سخن از «سرزمین موعود» بمیان آورد كه این تعبیر را همیشه صهیونیست هاى غاصب فلسطین به كار می برند. پاپ براى خوش آیند آنها، در سرزمین مسلمانان، دوبار از «سرزمین موعود»! سخن گفت!

     و آخرین خبر رسمى در رابطه با «صلح»! منطقه، هم این است كه: واتیكان خواستار «بین المللى شدن قدس» گردید!!

* * *

    با توجه به این چند خبر «بدون تفسیر» از میان هزاران خبر مشابه ــ و براى روشن شدن حقایق سیاست واتیكان، مقالاتى را كه در چند سال گذشته درباره «واتیكان» و همكارى آن با امپریالیسم و صهیونیسم نوشته ام، یكجا و به شكل كتابى مستقل، منتشر می سازیم. بى تردید انتظار ما از پاپ پل دوم به عنوان نماینده مسیحیت عصرما آن بود كه در كنار ملت ها باشد و از حقوق همه انسان ها دفاع كند و همانطور كه از یهودیان عذرخواهى كرد، از مسلمانان نیز به خاطر «جنگ هاى صلیبى و قتل عام مسلمانان» پوزش بخواهد، اما او نه تنها چنین نكرد، بلكه همچنان گذشته، در كنار حاكمیت هاى زر و زور قرار گرفت و تجسّم عینى «تزویر» نوین را از خود بیادگار گذاشت...

     در دیدارها و «دیالوگ»! با این آقایان، و كلیساى شرقى! كه به ژنرال فاتح! صرب و مسئول قتل عام مسلمانان در گراژده بوسنى، «مدال افتخار»! دارد، باید این مسائل را مطرح ساخت و گرنه تشكیل سمینارهاى تعارفاتى، مشكلى را حلّ نخواهد كرد.

     تعلمیات قرآن مجید را درباره صاحبان ادیان دیگر به خاطر بسپاریم و با توجه به عملكرد سیاست پیشگان ادیان، با آنها روش هاى مناسب عملكردشان، داشته باشیم...: «یا ایها الذین آمنوا لاتتّخذوا الیهود و النصارى اولیأ بعضهم اولیاء بعض و من یتوّلهم منكم، فانه منهم» صدق الله العلى العظیم.

تهران ـ سیدهادى خسروشاهى

 


[1] . روزنامه «رسالت» شماره 149 صص 1 و12، مورخ 25 تیرماه 1365. ـ چهارشنبه 13 جولاى 1986 م ـ .

 

مشخصات کتاب

  • واتیکان دنیای اسلام و غرب
  • کلبه شروق
  • سیدهادی خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • 2000 2000
  • 1
  • - - 92729 - 964
  • چاپ تهران/ نوبت اول
  • 1380 ش / 1422 ه .