اهداف مرکز اسلامی

1ـ این مرکز باید شاخص و مروج ضرورت وحدت فرهنگ و تمدن موجود اسلامی بوده و از نفوذ اموری چون ملی‌گرایی، مدرن‌گرایی و فرقه‌گرایی و ارتجاع مصون باشد.

2ـ این مرکز باید میراث غنی روحانی، فرهنگی و علمی تمامی مکاتب فکری در اسلام را تحت یک لوا قرار دهد.

3ـ این مرکز باید در سطح کلی خدمات کلی خدمات اجتماعی کاملی برای تمامی اقشار مسلمان لندن و انگلستان، تأمین نماید...

4ـ این مرکز باید مروج برنامه‌های فراگیری و تحقیق در امور و ابعاد گسترده مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و علوم سیاسی باشد.

5ـ این مرکز باید واجد مسجدی برای استفاده پیروان کلیه مکاتب فکری اسلامی باشد.

6ـ این مکتب باید صندوقی برای جمع‌آوری خمس، زکات و وجوهات و صدقات تأسیس نماید. این وجوه باید به وسیله نمایندگان فقهی اعانه‌دهندگان صرف گردد...

7ـ این مرکز باید تماس و همکاری فعالانه‌ای با افراد، گروه‌ها، تشکیلات و دیگر مؤسسات موجود در اقصی نقاط دنیا برقرار نماید.

مسجد ـ نمازخانه

این مسجد باید مرکز کلیه فعالیت‌های مرکز اسلامی باشد. مسجد پایگاه اولیه کلیه امور مردمی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و سایر نهادها در اسلام به شمار می‌رود.

در اولین برهه از تاریخ اسلام، مساجد نمادی از گستره ارضی و تقویت و تحکیم نیروی اسلام بوده‌اند. در مقاطع بعدی خلافت اسلامی، مساجد بزرگ و باشکوهی به عنوان سمبل قدرت و شوکت سلاسل حاکمه بنا گردیدند.

در دوران استعمار مسلمانان بعضاً به این دلیل که کار دیگری برای انجام نداشتند و نیز برای نمایش حرکتی مخالف و نوعی مبارزه منفی در آخرین مرحله شکست خود اقدام به احداث مساجد نمودند.

پس از دوران استعمار، مساجد جدید باید بیانگر روحیه و حالتی جدید در امت اسلام می‌بود. این روحیه یکی از عوامل وحدت به شمار می‌رود. مرکز اسلامی و مسجد آن نباید به اسم هیچ یک از مکاتب فکری اسلامی شناخته شده و یا تحت سلطه یک مکتب فکری قرار گیرد. (منظور از مکتب فکری در اسلام «فِرَق» اسلامی می‌باشد)

واحد تحقیقات سیره پیامبر و ائمه (علیهم السلام)

سیره حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، عامل زنده و پویای زندگی خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی، حکومتی و پیشرفت‌های مسلمین به شمار می‌رود. با این حال ادبیات مبتنی بر سیره، دچار رکود گردیده و محدود به چهارچوب رخدادها و زمان و مکان جغرافیایی حجاز در 1400 سال پیش می‌باشد.

رهیافت تازه‌ای در مطالعه سیره باید از سر گرفته شود. «علما»، طلاب و دانشجویان مسلمان باید از سیره برنامه‌ای برای عملکرد در تمامی ابعاد زندگی خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی، حکومتی و پیشرفت‌های خود استخراج نمایند تا در معادلات جاری تاریخ فائق آیند.

واحد تحقیقات سیره النبی، مرکز اسلامی لندن، به وسیله هیئت علمی متشکل از فقهای اسلام از تمامی مکتب‌های عقیدتی خواهد گشت. آنها فردی را به عنوان ریاست این واحد برمی گزینند و «علما» طلاب و دانشجویان عضو از سوی وی انتخاب خواهند شد.

واحد تحقیقات سیره النبی، باید اقدام به تحقیق و پژوهش در لندن نموده و از سوی دیگر مدارس و دانشگاه‌های موجود در سرتاسر دنیا را به تحقیقات مشابهی ترغیب نماید.

خدمات دانشگاهی

علاوه بر واحد تحقیق سیره النبی مرکز اسلامی خدمات گسترده‌تری را در اختیار جامعه دانشگاهی و دانشجویان لندن قرار خواهد داد.

این خدمات شامل یک کتابخانه مرجع، یک مرکز اسناد، و تسهیلاتی برای آرشیو سمینارهای دانشگاهی خواهد بود. از کمیته‌های دانشگاهی درخواست خواهد شد تا درصورت نیاز به خدمات به مرکز اسلامی مراجعه و درخواست کمک نمایند.

آموزش و پرورش

آموزش و پرورش یکی از مسائلی است که در زندگی اجتماعی مسلمانان انگلستان مورد مسامحه و غفلت قرار گرفته است. در واقع سهولت دسترسی به آموزش رایگان دولتی، مسلمانان را بدین خوش باوری واداشته که نسل آیندۀ آنان تحصیل کرده خواهند بود. اما مسئله اینجاست که آموزش رایگان دولتی که در دسترس همگان قرار دارد، نسل آینده مسلمانان را از اسلام بری خواهد نمود. این نوع آموزش نسل آیندۀ ما را به نحوی غیرقابل بازگشت در سلطۀ تمدن مادی‌پرستانه غرب حل می‌کند. جامعۀ مسلمین انگلیس بایستی شیوه و سیستم آموزش خاصی برای خود تدارک ببینند. مرکز اسلامی تسهیلاتی در اختیار متخصصین آموزش و پرورش به منظور حل این مشکل عدیده قرار می‌دهد.

مرکز اسلامی طی مدت کوتاهی یک واحد مشاوره برای آموزش زبان انگلیسی به مسافران و آموزش زبان عربی، فارسی، اردو و... به مسلمانان اینجا و کلاس‌های قرآن و پیشنهاد بورس در مواردی که نیاز مبرم احساس می‌گردد، ایجاد خواهد نمود. علاوه بر این، خدمات مشاوره‌ای نیز در اختیار دانشجویان دوره‌های عالی در بریتانیا، یا کسانی که از خارج برای تحصیلات عالیه آمده‌اند، قرار خواهد گرفت.

خدمات اجتماعی

تمامی امور مربوط به خدمات اجتماعی باید در مرکز اسلامی پایه‌ریزی گردد. این امور ممکن است بعدها به نقاط دیگری از لندن یا انگلیس گسترش یابد.

خدمات اصلی و اساسی

خدمات مورد نیاز افراد و خانواده‌ها در امور زندگی، تولد، ازدواج، طلاق، مرگ، ارث و...، ارشاد و اظهارنظر پیرامون اینگونه امور و مسائل، در چهارچوب خدمات اصلی قرار می‌گیرند.

اتاق مطالعه

یک سالن به منظور استفاده از کتب، جراید، مجلات، دوره‌نامه‌ها و... به همراه وسایل لازم آماده خواهد گردید.

امداد در مواقع سختی

مرکز اسلامی بایستی صندوقی برای جمع‌آوری زکات، خمس و سایر وجوهات تأسیس نماید. این وجوهات باید با نظارت کمیته‌ای مرکب از نمایندگان فقهی پرداخت‌کنندگان آنها، صرف گردند. یکی از اهداف مرکز اسلامی بایستی ایجاد آسایش و راحتی برای بیماران، نیازمندان، ایتام، بیوه زنان و... باشد.

انجمن‌های ادبی

مرکز اسلامی بایستی اقدام به گسترش مجامع ادبی به منظور پیشبرد استفاده از ادبیات کلاسیک و مدرن زبان‌هایی چون عربی، فارسی، اردو، مالایایی، ترکی و... نماید. به مجامع ادبی بورس‌هایی اختصاص داده خواهد شد. و مرکز اسلامی به طور رایگان تسهیلاتی به منظور گردهمایی در اختیار آنها خواهد گذارد.

مجامع فرهنگی

مرکز اسلامی بایستی ضرورت ایجاد انجمن‌های نمایندۀ فرهنگ و هنرهای سنتی مختلف در جهان اسلام را مورد تشویق قرار دهد. اینها همه به طور کامل در مرکز اسلامی یافت می‌شوند.

نمایشگاه‌ها و سمینارها

یکی از اموری که در مرکز اسلامی گسترش داده خواهد شد، امکانات و تسهیلات مربوط به نمایشگاه‌ها و سمینارها خواهد بود.

انتشارات و کتابفروشی

مرکز اسلامی باید مکانی برای انتشارات و کتابفروشی خود ایجاد نماید. کتاب‌های چاپ شده، توزیع و در معرض نمایش قرار می‌گیرد و خود بیانگر تنوع امور در خانۀ اسلام می‌باشد. واحد انتشارات و کتابفروشی نیز درست مانند مرکز اسلامی، پیرو خط یا مکتب خاصی در اسلام نخواهند بود.