متن تلگرام حضرات آیات میلانى و شریعتمدارى

به حضرت آیت الله طالقانى

تلگرام شهرى

شماره قبض: 179298

تعداد كلمه: 58

زندان قصر

حجت الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید محمود طالقانى دامت معالیه

سلام علیكم بما صبرتم. سختى ها و مرارت ها كه آن جناب و دیگر رجال مذهبى و مجاهدین راه مصالح امت اسلامى تحمل مى كنید، سرمایه امید براى آینده مجتمع اسلامى مى باشد.

فاستبشروا ببیعكم الذى بایعتم به و ذلك هو الفوز العظیم.

محمد هادى الحسینى المیلانى    /    سید كاظم شریعتمدارى

20/6/42

* * *

متن نامه حضرت آیت الله العظمى آقاى حاج سید محمدهادى میلانى مدظله (مشهد مقدس)

21/ج 83/2

8/8/42

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید محمود طالقانى دامت ایامه

تسلیم و تحیت وافر. به عرض مى رسانم پیوسته حضرتعالى و آقایان دانشمندان محترم آقاى مهندس مهدى بازرگان و آقاى دكتر یدالله سحابى و دیگر آقایان برادران دینى را در موقع دعا یادآورم و از پیش آمدهاى گوناگون، فوق العاده افسرده و متأثرم.

شگفت آور آنكه هیأت حاكمه درباره شما آقایان كه مفخر این ملت هستید و مدام در خدمات دینى و اجتماعى سعى بلیغ داشته و با نیت پاك در مصالح امت اسلامى مى كوشید به جاى آنكه تمجید و توقیر نماید، دستگیر مى كند و به زندان مى برد و اخیرا محاكمه مى كند.

بلى، در این نشأه چنین پیش آمدها سابقه دارد و چنین ابتلائات را اشخاص بزرگ و مردمان باایمان داشته اند و البته نشأه دیگرى هم هست و محكمه عدل الهى هم تشكیل خواهد شد، و نعم الحكم الله.

بارى خبر شروع محاكمه شما آقایان رسید و نگرانى و تأثر افزود. چه آنكه جداً نه محاكمه شما آقایان صحیح است و نه محكمه صلاحیت آن را دارد و نه پرونده كه ساخته شده و در آن حقایق به صورت دیگر درآمده قابل اعتبار مى باشد. ندانم كدام ایمان و وجدان مى تواند در این میانه قضاوت نماید. لاحول ولا قوة الا بالله العلى العظیم.

الیه سبحانه المشتكى و الى ولیه المهدى ارواحنا فداه نرفع الشكوى.

محمدهادى الحسینى المیلانى

* * *

متن نامه حضرت آیت الله العظمى آقاى سید محمدكاظم شریعتمدارى مدظله (قم)

بسمه تعالى

19/ج 2/ 1383

جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید محمود طالقانى دامت بركاته

به عرض عالى مى رساند، با ابلاغ سلام و تحیات، اینكه استماع وضع محاكمه جنابعالى مایه تعجب و تأسف گردید؛ زیرا كه افرادى مثل جنابعالى كه همواره مبلغ حقایق دین و خیرخواه مملكت بوده اید دلیلى ندارد كه محاكمه شوید و بر فرض كه توهمى شده باشد لازم بود كه محاكمه علنى باشد و جریان آن در معرض افكار عمومى قرار بگیرد و نگرانى عمومى از وضع جریان محاكمه رفع شود ولى متأسفانه از قرار مسموع برخلاف انتظار جریان دیگرى پیدا كرده است. از خداوند متعال خواستارم كه حق را یارى فرموده و جنابعالى را نصرت فرماید.

به آقایان رفقا بالخصوص آقاى مهندس بازرگان و آقاى دكتر سحابى سلام برسانید.

توفیق و تأیید و آزادى همه آقایان را از خداوند متعال خواستارم.

والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

الاحقر سید كاظم شریعتمدارى

* * *

متن جوابیه حضرت آیت الله العظمى شهاب الدین نجفى مدظله (قم)

به عرض عالى مى رساند لطفا چند كلمه نظریات خودتان را درباره جناب مستطاب حجت الاسلام آقاى سید محمود طالقانى و آقایان مهندس مهدى بازرگان و دكتر سحابى و سایر دانشمندان محبوسین با ایشان را، مرقوم فرمایید. موجب مزید امتنان و تشكر است.

عده اى از محصلین علوم دینیه

بسمه تعالى

عرض مى شود این امر مكررا از حقیر سؤال شده، آقایان نامبرده كثرالله امثالهم و ابلغ آمالهم، از افراد متدین و باایمان و از خواستاران جدى استقلال و حاكمیت مملكت محروسه ایران صانها الله عن الحدثان مى باشند و از فضلاء و دانشمندان مورد احترام ارباب علم مى باشند.

حضرت مستطاب حجت الاسلام آقاى طالقانى و جناب مستطاب آقاى مهندس مهدى بازرگان داراى تألیفات نافعه و در ارشاد و تهذیب اخلاق مردم سهم بسزایى را دارند و این تألیف بهترین نمونه ارزنده از خدمات دینى و علمى این آقایان مى باشد. متأسفانه به سبب بعضى سوءتفاهمات اینگونه افراد متدین و خادم به دین و مملكت فعلاً از نعمت آزادى محروم و تحت محاكمه قرار گرفته اند. ما از خداوند متعال استخلاص این آقایان را به نحو احسن توأم با توفیقات بیشتر خدمتگزارى به دین و مملكت مسألت مى نماییم.

18/ج 2/ 1383

شهاب الدین الحسینى المرعشى النجفى

* * *

متن نامه حضرت آیت الله الكبرى آقاى حاج سید احمد زنجانى دام ظله (قم)

هوالله تعالى

به عرض حضورمبارك حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید محمود طالقانى دامت بركاته، بعد از عرض سلام و اداء مراسم احترام، مى رساند:

در موضوع محاكمه حضرت مستطاب عالى و آقاى مهندس بازرگان و آقاى دكتر سحابى و برادران دیگر، مذاكره كردند كه محاكمه سرى مى كنند، تعجب كردیم كه محاكمه مثل سركار كه جز تبلیغ احكام و بیان صلاح مملكت كارى ندارید، چه صورت دارد؟ و آن هم محاكمه سرى!

رجا هست كه قضات محاكمه، قضاوت منصفانه و عادلانه نمایند. ما اطمینان داریم كه اگر قضاوت عادلانه بشود، شما محكوم نمى شوید. فقط از جهت سرى بودن محاكمه نگرانى داریم كه قضات با عدل و انصاف نتوانند اظهار رأى بر وفق واقع بنمایند. با همه این، رجا داریم كه قضات قضیه حاضره، قضاوت محكمه عدل الهى را در نظر داشته سركار و رفقاى سركار را محكوم ننمایند.

خداوند خودش احكم الحاكمین است. حكم به حق مى كند و الله هو الحاكم بین عباده.

19/ج 2/ 1383

الاحقر احمد الحسینى الزنجانى

* * *

متن نامه حضرت آیت الله حائرى و حضرت آیت الله صدر دامت بركاتهما (قم)

بسمه تعالى شأنه

17/ج 2/ 83

23/8/42

حضور مبارك حضرت مستطاب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقاى حاج سید محمود طالقانى مدظله مشرف گردد.

به عرض محترم عالى مى رساند صحت و دوام سعادت و رفع گرفتارى براى وجود محترم و سایر آقایانى كه به گرفتارى مسانح گرفتارى سركار عالى مبتلى مى باشند، از خداوند متعال مسئلت دارم.

اخلاص موروثى و قدیمى حقیر ایجاب مى كرد كه از این زودتر اظهار ارادت نموده باشم ولى توفیق حاصل نمى شد و احتمال نمى دادم كه زندان وجود محترم عالى این مقدار طولانى باشد. فعلاً كه موفق مى باشم اظهار اخلاص نموده و در ضمن از خداوند متعال مسئلت دارم كه هر چه زودتر وسایل استخلاص آقا و سایر آقایان را فراهم آورده به احسن وجه مستخلص گردید.

والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

مرتضى الحائرى

اینجانب هم مراتب اخلاص را مانند آنچه مرقوم رفته تقدیم مى دارد.

سید رضا صدر

* * *

متن نامه حضرت آیت الله آقا سید محمدصادق روحانى دامت بركاته (قم)

بسمه جلت اسمائه

جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید محمود طالقانى دامت افاضاته

درود و تحیات وافره به حضور عالى و سایر برادران مجاهد مخصوصا دانشمند معظم آقاى مهندس بازرگان و دانشمند محترم آقاى دكتر یدالله سحابى تقدیم، امید است عنایات خاصه اعلیحضرت بقیه الله فى الارضین ولى عصر روحى و ارواح العالمین له الفداء شامل حال شما گردیده و موفقیت پوشالى و لرزان مخالفین دین و استقلال كشور را درهم بكوبد.

چندى قبل طى تلگرافى ابراز همدردى و اعلام پشتیبانى نمودم، ولى طبق اطلاعى كه اخیرا رسید تلگراف را نرسانده اند. اینك بدین وسیله از مجاهدات و مدافعات شما و همكاران شما از قرآن و حریم مقدس دین تقدیر مى نمایم.

خبر محاكمه شما و همكارانتان كه صفات دینى و اجتماعى تان بر ملت ایران پوشیده نیست رسید، مزید بر تأسف و تأثر گردید. زیرا قطع نظر از آنكه اصولاً محاكمه شما غیرشرعى و غیرقانونى است و این دادگاه صلاحیت رسیدگى به امور شما را ندارد، در آن دادگاه رعایت ظواهر امور را هم نكرده اند، چه آنكه شما را به اتهام خیانت به مملكت محاكمه مى كنند! بنابراین طرف دعوا ملت ایران است و حاكم و قاضى او است و باید او كما هو حقه، از جریان محاكمه آگاه شود و قضاوت نماید ولى طبق اخبارى كه به ما رسیده است محاكمه شما در اطاق دربسته و بدون حضور هیأت منصفه و مردم مسلمان و شركت خبرنگاران داخلى و خارجى، انجام مى پذیرد و انتشار مدافعات وكلاى شما هم در جرائد ممنوع است. فقط در جرائدى كه به زبان خارجى و براى خارجیان و به نفع آنان منتشر مى شود با عناوین وهن آورى با عكس و تفصیلات جریان دادرسى شما را مى نویسند.

هیأت حاكمه بداند چنان كه خیال كند علیرغم احساسات مردم مسلمان ایران و علماى اعلام و مراجع تقلید با به زنجیر كشیدن و محاكمه شما مى توانند مشعل هدایتى را كه درمیان نسل جوان و دانشگاه روشن ساخته اید خاموش سازد، اشتباه بزرگى نموده و آنان به راه خود ادامه داده و حتما به پیروزى نائل خواهند شد.

امرى كه لازم است به آن اشاره شود آنكه رأى دادگاه درباره شما هر چه باشد، براى ملت ایران ارزش ندارد و ملت مدت هاست كه درباره شما و دولتى كه شما را به زنجیر كشیده قضاوت نموده و متن این قضاوت در سینه تاریخ معاصر ایران محفوظ خواهد ماند.

در پایان بار دیگر به نام ملت مسلمان ایران از شما اعلام پشتیبانى نموده و از خداى بزرگ مسئلت مى نماید كه شما را در راهى كه درپیش گرفته اید موفق و مؤید فرماید.

والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

15/ج 2/ 1383

الاحقر محمدصادق الحسینى الروحانى

* * *

رونوشت تلگراف حضرت آیت الله روحانى دامت بركاته كه از قم به آیت الله طالقانى مخابره شده ولى به دست ایشان نرسانده اند!:

تهران زندان قصر

حجت الاسلام والمسلمین آقاى حاج سید محمود طالقانى دامت بركاته گرفتارى هاى متوالى جنابعالى و بقیه رجال مجاهد كه به جرم حمایت از دین و در راه رهاندن مجتمع از ظلم و فساد است، مایه افتخار روحانیت و ثمرات آن براى امت اسلامیه بسیار باارزش... خدا حافظ و نگهدار شما

جمادى الاول 83

مهر 42

قم: محمدصادق الحسینى الروحانى