Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : کلبه شروق
نویسنده : سید هادی خسروشاهی
این بخش از «حدیث روزگار» یا خاطرات مستند والد محترم استاد سید هادى خسروشاهى درباره نشریات و اعلامیه هایى است كه پس از آغاز مبارزه روحانیت و مردم، علیه رژیم شاه، به طور مخفى از سوى فضلا و یا طلاب حوزه علمیه قم منتشر مى گردید.

تاریخ پیدایش بعثت /  

/ خاطراتى مستند درباره: نشریات مخفى حوزه علمیه قم

 

فهرست عناوین

مقدمه  

1. تاریخ پیدایش بعثت        

آغاز مبارزه مخفى   

مقدمه   

نسخه هاى بعثت    

صفحه اى از تاریخ معاصر     

بعثت، نشریه حوزه علمیه     

1. پیدایش بعثت   

2. «بعثت» و «مؤتلفه»      

3. اسناد ساواك    

چند نمونه از: اسناد ساواك    

«بعثت» چگونه آغاز شد؟      

2. خاطراتى درباره: نشریه انتقام       

«مؤتلفه» و «انتقام»      

اجازه نشر «انتقام»   

فضلا و طلاب حوزه علمیه قم 

 

درباره اعلامیه هاى فضلا و طلاب یا:   

اسناد نهضت اسلامى ایران   

چند اعلامیه       

و نشریه دیگر

درباره:  

توطئه سازمان اوقاف       

تمركز وجوه اوقافى 

نابود باد اسرائیل    

سه اعلامیه از:      

طلاب حوزه علمیه قم       

- پیش از آغاز نهضت روحانیت -       

اندیشه تحریم و مبارزه مخفى   

فهارس   

فهرست اعلام       

فهرست مكان ها   

فهرست كتب       

 

هو

مقدمه

این بخش از «حدیث روزگار» یا خاطرات مستند والد محترم استاد سید هادى خسروشاهى درباره نشریات و اعلامیه هایى است كه پس از آغاز مبارزه روحانیت و مردم، علیه رژیم شاه، به طور مخفى از سوى فضلا و یا طلاب حوزه علمیه قم منتشر مى گردید.

بخش اول و دوم، مربوط به دو نشریه ماهانه ـ زیرزمینى!ـ «بعثت» و «انتقام» است كه اولى با همكارى آقایان: اكبر هاشمى رفسنجانى، سید هادى خسروشاهى، على حجتى كرمانى و سید محمود دعایى و دومى توسط آقاى محمدتقى مصباح یزدى، در آن شرایط بحرانى و خفقان، منتشر مى گردید.

فصل سوم، درباره چگونگى تهیه، تنظیم، تكثیر اعلامیه هاى فضلا و طلاب حوزه علمیه قم مى باشد كه مجموعه اى از آنها به عنوان: اسناد نهضت اسلامى ایران، اخیراً از سوى مركز اسناد انقلاب اسلامى ـ تهران، در چهار جلد، منتشر شده اند و بقیه مجلدات آن به زودى منتشر خواهد شد.

بخش چهارم، درباره چند اعلامیه و نشریه است كه پس از توقف انتشار مرتب بعثت و انتقام، در مناسبت هاى مختلف، توسط والد ماجد، تهیه و تنظیم و تكثیر و منتشر شده اند كه با توجه به شرایط حاد آن زمان، از اهمیت ویژه اى برخوردارند.

فصل پایانى، شامل سه اعلامیه، از سه «طلبه جوان» حوزه علمیه قم مى باشد كه پیش از آغاز مبارزه فراگیر و نهضت اسلامى ایران، به عنوان نوعى مبارزه منفى علیه ارگان نظام شاهى و پیام و هشدار با امضاى رسمى، منتشر شده اند.

بررسى این اسناد و توجه به زمان و مكان صدور آنها، مى تواند در ارزیابى و چگونگى مبارزه روحانیت و طلاب، با همكارى و پشتیبانى مردم ایران، روشن گر باشند:

 سه اعلامیه افشاگرانه درباره شهادت آیت الله سعیدى، توطئه سازمان اوقاف، دفاع از حقوق اعراب مسلمان ـ به ویژه فلسطینیان ـ پس از تجاوز امپریالیسم غرب همراه ایادى صهیونیستى آن، كه در پایگاه نظامى خود، به نام «اسرائیل» متمركز شده اند، تكثیر و توزیع شده اند.

اعلامیه «نابود باد اسرائیل» كه به دنبال آغاز جنگ 1967 م علیه اعراب مسلمان و سكوت اغلب محافل مذهبى در ایران و در دورانى كه اغلب اداره كنندگان نشریه «بعثت و انتقام» زندانى، تبعید و یا فرارى بودند، توسط استاد نوشته شده و با زحمت زیاد ـ به علت عدم وجود وسایل اولیه ـ تهیه و تكثیر گردیده كه بازتاب وسیعى در حوزه هاى علمیه و محافل مبارزه اى داشت... و ساواك در نخستین گزارش خود، در اوج نادانى، آن را به مرحوم حضرت آیت الله سید شهاب الدین مرعشى نجفى(رحمه الله)منسوب دانست! ولى پس از چند ماه، در گزارش دیگرى، انتشار آن را مربوط به والد محترم اعلام كرد كه گویا در صدد «كشف و ضبط» دستگاه تایپ و پلى كپى آمده است! كه البته توفیقى! هم در این امر پیدا نكردند!..

به هر حال: آن چه كه در این مجموعه آمده است خاطراتى مستند از والد ماجد در رابطه با نشریات و اعلامیه هایى است كه به طور مخفیانه از حوزه علمیه قم منتشر شده اند.

مطالعه این خاطرات ـ و اسناد ـ مى تواند براى اهل تاریخ و كسانى كه به آگاهى از حوادث آن دوران علاقه دارند، مفید باشد.

قم: مركز بررسى هاى اسلامى

زمستان 1391

 

مشخصات کتاب

  • خاطرات مستند درباره نشریات مخفى حوزه علمیه قم
  • کلبه شروق
  • سید هادی خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • 3500 3500
  • 2-33-7255-964-978
  • چاپ قم / نوبت اول
  • تابستان 1391