Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : کلبه شروق
نویسنده : سید هادی خسروشاهی
مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت نواب صفوی و یارانش در 27 دی ماه 1394 در مجموعه فرهنگی سید الشهداء7 با شرکت جمع کثیری از مردم و شخصیت‌های علمی ـ سیاسی برگزار شد.

 

فهرست مطالب

مقدمه  7

بزرگداشت و یاد شهید 7

تروریا

با كسروى آشنا شویم: 31

علائم و معجزات! برانگیختگى كسروى چه بود؟ 34

واكنش امام خمینى; 40

نمونه‌هایى چند از واژه‌هاى ساختگى كسروى : 43

چند نكته تاریخى  47

1. ابتكار طرح ملى شدن نفت   47

2. پشیمانى نواب! 53

3. اقدام آیت‌الله بروجردى درباره دکتر فاطمى  55

4. اقدام مسلحانه انقلابى یا ترور؟ 56

پیوست: چند پرسش و پاسخ  63

اشاره: 65

1. آیا کسروی ادعای پیامبری داشت؟ 

2. نگاهی به مسئله ارتداد

3. نظر مراجع دربارة این نوع اقدامات 

4. ترورهای زمان پیامبر     

5. شهید نواب 20 ماه در زندان دکتر مصدق   

6. آیا شهید نواب پشیمان شد؟

 

2. نگاهی به مسئله ارتداد

3. نظر مراجع دربارة این نوع اقدامات 

4. ترورهای زمان پیامبر      

5. شهید نواب 20 ماه در زندان دکتر مصدق     

6. آیا شهید نواب پشیمان شد؟ 

 

مقدمه

بزرگداشت و یاد شهید

مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت نواب صفوی و یارانش در 27 دی ماه 1394 در مجموعه فرهنگی سید الشهداء7 با شرکت جمع کثیری از مردم و شخصیت‌های علمی ـ سیاسی برگزار شد. در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن و اجرای سرود جمهوری اسلامی، نخست دکتر موسی حقانی، مدیر «مؤسسه تاریخ معاصر» و فصلنامه «یادآور»، مطالبی درباره شهید نواب صفوی در مراسم شصتمین سال شهادت وی، بیان داشت و توضیح داد که هدف اصلی فدائیان اسلام دفاع از اساس اسلام و تشیع بوده است.

دکتر موسی حقانی در بیانات خود ضمن تأکید برتأثیرگذار بودن حرکت فدائیان اسلام در پیشبرد انقلاب اسلامی گفت: گاهی برخی،این حرکت فرهنگی ضد استعماری و ضد استبدادی را تنها یک حرکت مسلحانه توسطگروهی چند نفره و حتی گاه حرکتی تروریستی می‌دانند، در حالی که حرکت فدائیاناسلام مؤثر در تاریخ فرهنگی ما و مواضع آن در راستای تحقق دغدغه‌هایمرجعیت شیعه در دویست سال اخیر بوده است. وی با بیان اینکه صیانت ازسرزمین‌های اسلامی، صیانت از تشیع و صیانت از ایران، سه دغدغه مهم مرجعیت است گفت: از جمله حرکت‌های فدائیان اسلام، در راستای صیانت از اسلام و مسلمین، می‌توانبه دفاع از فلسطین و جهاد با صهیونیسم در دوران رژیم پهلوی و مقابله با بهائیت و نیز مبارزه با جریان وهابی‌گری اشاره کرد.

وی ادامه داد: درشرایطی که روحانیت نمی‌توانست بدون مجوز، لباس بپوشد و امثال احمد کسروی تحرکات ضد تشیع داشتند، فدائیان اسلام اول از روش فرهنگی استفاده کردند ووقتی دیدند با ادبیات الحادی همراه با سلاح روبرو هستند، به ناچار دست بهاسلحه بردند.وی همچنین گفت: صیانت از آرای مردم در انتخابات مجلس شانزدهم که مقدمه ملی شدن صنعت نفت بود و نیز قتل رزم‌آرا از دیگر اقدامات مؤثر فدائیان اسلام به شمار می‌رود.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین جناب سید معزالدین حسینی شیرازی، فرزند مرحوم آیت‌الله سید نورالدین شیرازی، ضمن بیاناتی درباره اهداف «حزب برادران» در شیراز که به رهبری آیت‌الله سید نورالدین شیرازی تأسیس شده بود، در سخنانی با بیان اینکه نواب صفوی، باطن فدائیان اسلام و مظهر عزت الهی تصریح کرد: نواب از عالم رنگ‌ها و سیاست بیرون آمده و به ایمان رسیده بود.

وی افزود: نواب دارای ایمان و عزتی همراه با حکمت بود و خود را هرگز آلوده هواهای نفسانی نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی تصریح کرد: نواب صفوی، اولین شعله یا جوانه انقلاب اسلامی بود و توانست کلام خود را در تاریخ منعکس کند... نواب بسیار مخلص بود وهیچگاه از ولایت سرپیچی نمی‌کرد.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سید ‌هادی خسروشاهی، محقق معاصر، درباره اهداف فدائیان اسلام و مبانی فکری ـ فقهی شهید نواب صفوی در اقدامات مسلحانه خود، سخنان مبسوطی بیان داشته و جنبه‌های مختلف «جهاد دفاعی» از دیدگاه فقهاء پیشین و بزرگان معاصر چون آیت‌الله امام خمینی (قدس سره) را مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که اقدامات مسلحانه فدائیان اسلام در واقع نوعی دفاع از نفس و مال و ناموس کل مردم ایران بود و این امر، در این چارچوب باید مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد.

وی افزود: کسانی که این اقدامات را تروریستی می‌نامند بی‌تردید آشنایی کافی با مبانی فقهی و اصول مسلم اسلام در وجوب دفاع از بلد اسلامی در مقابل هجمۀ دشمن، حتی بدون اذن امام یا نواب خاص و عام آن، ندارند و اقدام به این امر، به هنگام هجوم نظامی، فرهنگی، اقتصادی و یا اجتماعی، بر کسانی که امکان اقدام دارند، پس از احراز حجت شرعی، واجب است...

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروشاهی سپس درباره خطر کسروی‌گری که خطرناک‌تر از بابی‌گری و بهائی‌گری بود، مطالبی با ارائه اسناد و مدارک تاریخی بیان داشت که مورد توجه حضار قرار گرفت. وی در پایان این بخش، مطالبی را که امام خمینی در کتاب «کشف اسرار» درباره کسروی بیان داشته، نقل کرد که استناد به آن، از تازگی خاصی برخوردار بود.

سخنران سوم این همایش آیت‌الله حائری شیرازی بود. وی در این مراسم عنوان کرد:

نواب صفوی دو کار بزرگ انجام داد، یکی اینکه جلوی پیشروی کفر راگرفت و از آن مهم‌تر، مسیر پیشروی اسلام را هموار کرد.وی در ادامه با اشاره به علاقه خاص امام علی7 بهانسان‌های شجاع گفت: ایشان در جنگ صفین وقتی با یک انسان سخی و شجاع روبروشد، سعی کرد او را هدایت کند و به راه بیاورد تا به دستش کشته نشود.

آیت‌الله حائری شیرازی تصریح کرد: انسان، طالب انسان‌های سخی و شجاع است ولی رکنیکه انسان را به سعادت می‌رساند راستگویی و امانتداری است. بنابراین اروپاییان راستگو با اینکه دور از اسلامند اما به اسلام نزدیکند.وی ادامه داد: میان جنود عقل که 70 مرتبه است وفاداری، دارای والاترین جایگاه است و نواب صفوی مظهر وفاداری و بصیرت بود.حائری شیرازی تأکید کرد: وقتی انسان دور از بصیرت باشد، ریشه اعتقاد را از دست می‌دهد و ابلیس او را به عبادت کورکورانه بدون ولایت تشویق می‌کند؛ چرا که نماز و روزه بی‌ولایت، بی‌فایده است. وی تصریح کرد: نواب، مهمات دین را با بصیرت شناخته بود و به سفارش علمای نجف وتدارک امکانات توسط شهید آیت‌الله مدنی وارد میدان شد و نماد عبودیت بود.وی با بیان اینکه اگر همراهان امام حسین7 اهل عبودیت نبودند، قیام ایشانبه سرانجام نمی‌رسید، ادامه داد: نواب، بسیار وفادار به عهد و پیمانش بود و تأکید داشت که فرمان مرجعیت باید به بهترین شیوه به اجرا در بیاید...

 در این همایش علاوه بر رونمایی از تمبر ویژه شصتمین سال شهادت نواب صفوی و یارانش، همچنین از کتاب گرانسنگ و تاریخی مستند که تحت عنوان «فدائیان اسلام در آئینه اسناد» در چهار جلد قطور تهیه شده، توسط آیت‌الله حائری شیرازی، آیت‌الله سید هادی خسروشاهی، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدجواد حجتی کرمانی، دکتر موسی حقانی و محمدحسن غفوری فرد رونمایی شد.

این کتاب ارزشمند محصول زحمات و تلاش مستمر حجت‌الاسلام جناب آقای محمدامین گلسرخی، فرزند شادروان حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ رضا گلسرخی ـ از فدائیان اسلام دوره نخست در حوزه علمیه قم ـ است که سالیانی چند در راه جمع‌آوری اسناد ویژه و عکس‌های تاریخی آن، کوشش ثمربخشی را مبذول داشته است.

در بخش پایانی مراسم، ویدئوکلیپ مربوط به نحوه شهادت نواب صفوی در سریال «معمای شاه» با هنرمندی حسام نواب‌صفوی، در نقش آن شهید، برای حاضرین به نمایش درآمد.

و اکنون به خواست علاقمندان، متن کامل و ویرایش‌شده سخنرانی استاد سید هادی خسروشاهی، با ملحقات و اسنادی جدید، به شکل رساله‌ای مستقل چاپ و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

قم: مرکز بررسی‌های اسلامی

15/5/95

 

 

مشخصات کتاب

  • مبانی فقهی فکری مبارزات فدائیان اسلام
  • کلبه شروق
  • سید هادی خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • 4000 4000
  • 5-58-7255-964-978
  • چاپ اول
  • تابستان 1395