Rated 5.00/5 based on 1 readers reviews
به مطلب امتیاز دهید :
( 0. امتیاز از 0 )

ناشر : کلبه شروق
نویسنده : سید‌هادی خسروشاهی
شاید حدود پانزده سال پیش، مدیریت محترم «مركز اسناد انقلاب اسلامى ـ تهران» با ارسال برنامه و طرح «روزشمار انقلاب اسلامى در آئینه مسئولان» از اینجانب خواست كه به نوبه خود با پاسخ دادن به سئوالات آن، با برنامه همكارى داشته باشم

فهرست مطالب

درباره سابقه این كتاب

جلسه 1: خاندان و آغاز زندگى

جلسه 2: شرح زندگى ـ نوجوانى 

جلسه 3: آثار، تألیفات، ترجمه ها

جلسه 4: تكمله شرح زندگى و آشنایى با رجال خسروشاه

جلسه 5: علماى تبریز، پیشه ورى، شاه، حوزه

جلسه 6: مساجد و تاریخ تبریز

جلسه 7: فرقه دموكرات آذربایجان، پیشه ورى، بى ریا، و احمد كسروى

جلسه 8: نهصت ملى ایران

جلسه 9: آیت اللّه بروجردى و حوادث قم

جلسه 10: آیت اللّه كاشانى، فدائیان اسلام، جبهه ملى و حزب توده و فرقه دموكرات

پیوست و اسنـاد

فهرست اعلام

فهرست اماكن

فهرست كتاب ها

 

بسمه تعالى

درباره سابقه این كتاب

... شاید حدود پانزده سال پیش، مدیریت محترم «مركز اسناد انقلاب اسلامى ـ تهران» با ارسال برنامه و طرح «روزشمار انقلاب اسلامى در آئینه مسئولان» از اینجانب خواست كه به نوبه خود با پاسخ دادن به سئوالات آن، با برنامه همكارى داشته باشم... و اینجانب هم این پیشنهاد را پذیرفتم به شرط آنكه ثبت و ضبط خاطرات در «قم» انجام پذیرد تا با مشكلات عدیده «كلانشهر تهران» روبه رو نشویم.

در همین رابطه، برادرى به نام آقاى جواد امامى، از بخش اطلاع رسانى و مصاحبه هاى مركز اسناد واحد قم، با اینجانب تماس گرفت و مقرر گردید كه هر دو هفته یك بار «جلسه گفتگو» داشته باشیم.

طرح روزشمار انقلاب اسلامى كه به كوشش آقایان جواد امامى و على شیرخانى در چند فصل تهیه شده بود داراى 715 سئوال بود كه به تناسب موضوعات فصول چند گانه آن، تنظیم شده بود كه در واقع جامع ترین و كامل ترین طرح ها در این زمینه بود.

برنامه آغاز شد و تا جلسه دهم كه شامل پاسخ بر حدود پنجاه سئوال بود، ادامه یافت و محصول آن كتابى است كه هم اكنون در اختیار دارید... اما متأسفانه این برنامه به طور یكجانبه و ناگهانى قطع شد و اگر گفتگوها ادامه می یافت و مثلاً به پنجاه یا صد جلسه می رسید، بی تردید اكنون یك مجموعه خاطرات مستند چند جلدى درباره همه یا اغلب سئوالات مطرح شده در «برنامه» مزبور در اختیار داشتیم كه بدون اغراق و مبالغه، می توانست در نوع خود بی نظیر باشد؛ اما قطع بی دلیل گفتگوها باعث عدم تحقق این هدف گردید... و اكنون ما، پس از مرور سالیانى دراز، فقط می توانیم محصول جلسات دهگانه را به دست چاپ بسپاریم و با مطالعه آن، روشن می شود كه ادعاى ما درباره «بى نظیر» بودن خاطرات مستند، اغراق و مبالغه!.

اجراى برنامه چنین بود كه آقاى جواد امامى سئوالات را از روى متن آماده، مطرح می كرد و برادر دیگر آقاى اوسطى به ضبط تصویرى برنامه می پرداخت كه هر دو بزرگوار با دقت، در اجراى برنامه و به شكل مناسب، از هیچ كوششى دریغ نداشتند.

بدین ترتیب ثبت و ضبط این خاطرات توسط مركز اسناد ـ  واحد قم ـ انجام پذیرفت و طرح سئوالات و بعد تنظیم آن هم به عهده دوستان مركز بود و طبق روش خاص خودشان، در آغاز هر جلسه، خلاصه اى از مطالب مطرح شده در جلسه قبل نقل می گردید و با اینكه از نظر اینجانب نقل آن خلاصه ها ضرورتى نداشت، اما براى حفظ امانت، مجموعه را آن طور كه دوستان ثبت و ضبط كرده بودند، پس از ویرایشى كوتاه و یا افزودن چند پاورقى و اسناد در آخر كتاب، به دست چاپ می سپاریم.

به این نكته نیز باید اشاره كنم كه در دو سه مورد به نقل مجدد «خاطره» پرداخته شده كه به ظاهر «تكرار» می نماید ولى در واقع براى «تكمیل» یا «تصحیح» موضوع است. این موارد عبارتند از تكمیل بحث «اجازات» اینجانب از علما و مراجع عظام، نظر امام درباره فرقه هاى ساختگى در مذهب، و مسئله برخورد اینجانب با سرهنگ سجادى، رئیس شهربانى وقت قم، كه امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

 از جناب آقاى جواد امامى و جناب آقاى اوسطى، فرزند نخستین روحانى شهید حوزه علمیه قم در آغاز انقلاب، باید متشكر باشم كه اگر همت و پى گیرى آنان نبود، خاطرات این ده جلسه هم آماده نشر نمى شد!

تهران ـ 12 محرم الحرام 1438 هـ ـ مهرماه 1395

سید هادى خسروشاهى

مشخصات کتاب

  • مجموعه ای از خاطرات از آغاز زندگى تا سال 1333
  • کلبه شروق
  • سید‌هادی خسروشاهی
  • فارسی
  • چاپ شده
  • 12000 12000
  • 978-964-7255-65-3
  • چاپ قم / نوبت اول
  • بهار 1396
  • 1000