(پیوست 3)

پاسخ حجت‌الاسلام والمسلمین آقای خسروشاهی به حزب جمهوری خلق مسلمان:

در صورت لزوم، افشاگری خواهم کرد

در مورد نامه‌ای که به امضای آقای حسین بشارت و به اصطلاح از طرف حزب جمهوری خلق مسلمان در روزنامه درج شده، یادآور می‌گردد که آقای حسین بشارت، پس از اعلام تأسیس حزب به وسیله ده نفر، که اسامی آنها در همان ایام در روزنامه‌ها منتشر گردید، به وسیله حضرت آقای صدر بلاغی به هیأت مؤسسین معرفی گردید و بعداً به عنوان ناظم جلسه (نه رئیس شورای مؤسسین) به طور موقت انجام وظیفه کرد.

جالب است که آقای بشارت می‌گوید از ده نفر، فقط سه نفر استعفا داده‌اند، در صورتی که همه آقایان مؤسسین زنده و حاضر هستند و سخنگو و وکیل مدافعی به نام آقای بشارت (از مالکین بزرگ و فئودال معروف شمال ایران) را لازم ندارند که مدعی شود آنها استعفا نداده‌اند!...

آقای بشارت که گویا در شمال ایران خواب‌نما شده و رئیس شورای مؤسسین شده است، باید حداقل اینقدر درک سیاسی داشته باشد که اگر ده نفر هیأت مؤسسین استعفا دهند، دیگر او رئیس شورای کدام هیأت مؤسسین خواهد بود؟

آقای بشارت مدعی است که گویا به جای ده نفر هیأت مؤسس، کسان دیگری انتخاب شده‌اند؟ که باید گفت:

اولاً: افراد انتخابی یا انتصابی بعدی، نمی‌توانند هیأت مؤسس باشند،

ثانیاً: چرا از ذکر نام افراد جدیدالولادة خودداری نموده‌اند تا مردم مسلمان ایران آگاه شوند که چه کسانی به جای آقای صدر بلاغی، کریم انصارین، رضا گلسرخی، ‌هاشم شبستری‌زاده و  دکتر علمیه و دیگران نشسته‌اند؟

و ثالثاً: این افراد جدیدالولادة و کودکان معلوم‌الحال، برای صحت اقدامات خود باید تأیید کتبی از مقام مرجعیت شیعه بیاورند و یا آن‌که حزب جدیدی با سوءاستفاده از آزادی موجود، تشکیل دهند که البته آن وقت ما را با آنها کاری نخواهد بود.

در مورد ائتلاف و مذاکره من با حضرات آقایان موسوی و بهشتی و باهنر و بعضی دیگر از برادران در حزب جمهوری اسلامی، نهضت آزادی و جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران و انجمن‌های اسلامی دانشجویان و سازمان‌های اسلامی ـ انقلابی دیگر آن هم پس از موافقت مقام مرجعیت، باید آقای بشارت به این نکته توجه داشته باشد که قبل از انقلابی‌شدن ایشان و پیش از تولد کودکان حزب، من با این برادران، در طول 25 سال گذشته در همه زمینه‌های ملی و اسلامی و مبارزات ضد طاغوتی همکاری داشته‌ام و برای همین هم بارها در قم و تهران و تبریز و انارک یزد، مزه زندان و کتک و تبعید را چشیده‌ام.... اصل تعاون اسلامی ایجاب می‌کند که هر مسلمانی، از همه نیروهای فعال اسلامی پشتیبانی کند و آنان را در کارهای نیک یاری دهد... و دعوت به اتحاد و ائتلاف، یک امر کاملاً اسلامی ـ انقلابی است که طبعاً افراد ضد انقلاب آن را خوش ندارند... خواه نام آنها چپ باشد یا راست، یا معجونی از هر دو!...

البته در مورد ائتلاف با احزاب اسلامی، من در آخرین جلسه هیأت مؤسسین حزب که شرکت کردم و آقایان انصارین، بشارت، دکتر علمیه، علیزاده و شیخ‌زادگان هم حضور داشتند، مسأله لزوم و ضرورت ائتلاف احزاب اسلامی را ـ در مسئله انتخابات ـ مطرح ساختم و گویا آقای بشارت به علت کهولت سن، یا علل دیگر آن را فراموش کرده است....

آقای بشارت این حقیقت را قبول دارد که آقایان صدر بلاغی، علمیه و شبستری‌زاده مدت‌ها است استعفا داده‌اند، ولی این حقیقت را نمی‌تواند اعتراف کند که طبق نظام حزبی، حتی عدم شرکت در چهار جلسه هیأت مؤسسین حزب، خود استعفا تلقی خواهد شد و باز نمی‌تواند اعتراف کند که در جلسات فعلی حزب، صاحب رأی یک نفر است که متأسفانه فعلاً از ذکر نام او معذورم و اگر آن فرد روزی آقای علیزاده را آلت قرار دهد و روز دیگر آقای منتظر حقیقی را سخنگوی خود سازد و روز سوم آقای بشارت نامی را (که گویا راه حفظ منافع و املاک خود در شمال را در عضویت حزب تشخیص داده است) رئیس شورای مؤسسین بکند، در ماهیت امر هیچ تغییری رخ نمی‌دهد و آن اینکه همه ده نفر مؤسسین نخست حزب خلق مسلمان، به هر دلیلی که باشد، استعفا داده‌اند (استعفای آقای رضا گلسرخی هم دیروز در روزنامه‌ها منتشر گردید) و این یک نوع خیانت به تاریخ معاصر ایران است که افراد مشکوکی، اعمال خود را به نام حزب و هیأت مؤسس سابق، به­ خورد خلق‌الله بدهند.

آقای بشارت از اینکه سرمایه‌داران وطنی و عناصر خُرده بورژوا در حزب، با گروهی چپ‌نمای قلّابی همکار شده‌اند تعجب کرده است و این نشان می‌دهد که او از تاریخ سیاسی کشورهای دنیا خبر ندارد وگرنه می‌بایست بداند که همواره راست ارتجاعی و چپ قلّابی متحدان ضد انقلابی همه انقلابات در طول تاریخ بوده‌اند... و البته اگر ضرورت ایجاب کند من این اتحاد نامقدس را که یک جریان کاملاً ارتجاعی و ضد انقلابی است و متأسفانه با یک کودتای سلطه‌جویانه در حزب رخ داده است، افشا می‌سازم...

در پایان یک بار دیگر به عنوان سخنگوی سابق حزب اعلام می‌دارم که مؤسسین نخستین حزب خلق مسلمان از تاریخ 14 رمضان‌المبارک هیچ‌گونه مسئولیتی را در قبال اعمالی که به نام حزب خلق مسلمان به عمل آید نمی‌پذیرند، و برای بار دیگر در مقابل خدا و خلق اعلام می‌دارند که حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران تأسیس شده به وسیله آنها، وجود خارجی ندارد و کسانی که از نام حزب سوءاستفاده می‌کنند، فرصت‌طلبانی هستند که پاسخ آنها با خود خلق مسلمان ایران خواهد بود و در فرصت مناسب نیز افشا خواهند شد.

والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین

قم، حوزه علمیه ـ سید ‌هادی خسروشاهی

مرداد 1358*[1]

 


*. روزنامه‌های: اطلاعات و کیهان، 18 و 22 مرداد 1358.