سند پنجم:

متعه در فقه مالکی

بسم الله الرحمن الرحیم

تیزی اوزو فی 12/6/1393 الموافق

أخی فی الإسلام الاستاذ الشیخ حبیب المستاوی المحترم

السلام علیکم و بعد؛ أرجو أن تکتبوا بوضوح کامل رأی الفقه المالکی فی المتعة و شروطها و أرجو ایضاً الاشارة الی مصدر فقهی علی الاقل!

و شکراً ابن عمک

سید ‌هادی الخسروشاهی

ترجمه:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر محترم مسلمانم، استاد شیخ حبیب المستاوی

السلام علیکم

و بعد، خواهشمندم که به روشنی کامل نظر فقه مالکی را درباره متعه و شروط آن مرقوم بفرمایید و دست کم به یک منبع فقهی اشاره کنید.

با تشکر، پسرعموی شما

سید ‌هادی خسروشاهی

کل کتبِ الفقهِ المالکی ذکرت هذه المسألة: مثلاً علی سبیل الیقین ـ أقربُ المسالک فی فقهِ الامام مالک، للشیخ الدریر. و «مختصر خلیل» و شروحه الکثیرة و هو مشهور و علی کل فنکاح المتعة فی مذهبِ مالک جائز علی المشهور بشرط ان لایقع الاتفاقُ علی المتعة و لاتذکر فی العقد. بحیث اذا نواها الزوج الذی بیده العصمه لایعتبر زانیا و یلزمه و یلزم الزوجة کل ما یترتب علی ذلک من عدة و ارث و الحاق ولد الی غیر ذلک.

والسلام

عمّکم، الحبیب المستاوی

ترجمه:

همه کتاب‌های فقه مالکی این مسئله را ذکر کرده‌اند. فی‌المثل به طور حتم در کتاب اقرب المسالک فی فقه الامام مالک شیخ الدریر و مختصر خلیل و شروح بسیار آن، که مشهور است.

به هر حال، بنابر نظر مشهور عقد متعه در مذهب مالکی جایز است به شرط آن که بر مدت اتفاق نکنند و در عقد ذکر نشود. بدین گونه که اگر زوجی که حق طلاق دارد، نیّت آن را داشته باشد، زانی محسوب نمی‌شود و زوج و زوجه ملزم به همه آن چیزی هستند که مترتب بر عمل آنان است، از عده و ارث و الحاق فرزند و غیر این‌ها.

والسلام

عموی شما، حبیب مستاوی

*إنَّ صورة العقد لدی بعض العلماء المالکیة، یجب ان تبقی دائمه و لکن نیة الزوج و واقع حیاته و انّه قاصد حیاة موقته لاتمنع صحه الزواج عنده.

*و الشیخ احمد حسن الباقورییجوز المتعة فی کتابه «مع القرآن».

ترجمه:

بنابر نظر برخی علمای مالکیه، صورت عقد واجب است که به شکل دائمی باشد، اما نیت زوج و واقعیت زندگی‌اش و قصد کردن موقت، مانع صحت ازدواج موقتش نیست.

و شیخ احمد حسن الباقوری متعه را در کتابش، مع القرآن، جایز می‌داند.

توضیح:

* اصل سؤال از اینجانب و پاسخ از مرحوم شیخ حبیب مستاوی، از علمای تونس و به خط اوست و توضیح بعدی از امام موسی صدر و به خط ایشان است.

* سطر آخر هم به خط اینجانب و یادداشت، اشاره شیخ محمد غزالی به تألیف شیخ حسن الباقوری است.

* شیخ محمد غزالی پس از شنیدن مطالب گفت: والله، متعه در نظر شیعه شرافتمندانه‌تر از فریب و نیرنگی است که با اخفاء نیّت موقت، به عمل می‌آید.