سند دوازدهم:

یادداشتی در روزنامه وظیفه

درباره استعفای تعدادی از نویسندگان مجله مکتب اسلام

در شماره 4 روزنامه ناهید،[1] مقاله‌ای تحت عنوان: «درس‌هایی از مکتب اسلام»، موضوعاتی را مطرح ساخته بودند که لازم است درباره آن اجمالاً توضیحی داده شود. امیدواریم که برای روشن شدن اذهان عمومی که مسلماً هدف اساسی روزنامه ناهید است، در اولین شماره آن را درج بفرمایید.

سال‌ها بود که عده‌ای از فضلای حوزه علمیه قم در فکر انتشار یک نشریه مرتب و آبرومند دینی بودند. خوشبختانه این فکر دو سال پیش جامه به خود پوشید و چند نفر از دانشمندان جوان و مدرسین حوزه علمیه قم، شماره اول نشریه ماهانه درس‌هایی از مکتب اسلام را منتشر ساختند.

این نشریه که به همت چند نفر معدود و تحت نظر علمای بزرگ و اساتید دروس دوره نهایی حوزه علمیه قم منتشر می‌شد، کم کم مورد توجه عمومی قرار گرفت.

اداره کنندگان و هیئت تحریریه اصلی آن، برای اینکه به دامنه فعالیت‌های مطبوعاتی ـ اسلامی توسعه داده شود، از چند نفر دیگر هم دعوت کردند که در نوشتن مقالات آن نشریه ماهانه شرکت کنند.

آن‌ها نیز با کمال افتخار و میل این پیشنهاد را قبول کردند که بعضی از آن‌ها تا این اواخر در نشر مجله شرکت داشتند و اخیراً کناره‌گیری کردند.

ولی باید گفت موضوع کناره‌گیری و به اصطلاحِ روزنامه «استعفای نخبۀ نویسندگان» یک مسئله عادی و معمولی بود و آنقدرها قابل اهمیت و ارزش نبود که در اطراف آن قلمفرسایی شود و به طور غیرمستقیم توهینی به سایر نویسندگان مبرز آن، که همه از فضلا و مدرسین بنام حوزه علمیه قم هستند، بشود.

اصولاً فضلا و دانشمندان حوزه علمیه قم، منحصر به چند نفر نیست که کناره‌گیری آن‌ها موجب شود از مکتب اسلام فقط «قلم و دوات آن» جنبه روحانیت! داشته باشد.

خوشبختانه در حوزه علمیه قم افراد زیادی وجود دارند که بعد از اینکه مجله از انحصار «نخبۀ نویسندگان» خارج شد، آثار قلمی آن‌ها را در مجله درس‌هایی از مکتب اسلام مطالعه خواهید نمود.

اما علت کناره‌گیری چند نفر که به نظر نویسنده آن مقاله «از جمله سؤالاتی است که جواب آن هنوز به درستی معلوم نشده است» خیلی ساده است. بعضی از آقایان یعنی: دانشمند محترم آقا موسی صدر، آقا مجدالدین محلاتی شیرازی و آقا سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، به علت مسافرت به خارج از قم و اقامت در لبنان ـ صور ـ و شیراز و اردبیل، از نوشتن مقاله بازماندند و دو نفر دیگر یعنی آقایان: جزایری و واعظ‌زاده هم روی اختلاف سلیقه در تنظیم و ترتیب و درج مقالات و اداره امور داخلی مجله، کناره‌گیری کردند.

ما از اینکه آقایان مِن بعد در مکتب اسلام مقاله نخواهند نوشت، کمال تأسف را داریم. ولی در عین حال، باید دانست که مقالات دیگری به جای مقالات آن‌ها در مکتب اسلام درج خواهد شد. مثلاً مطالب اقتصادی مجله که به قلم دوست دانشمند ما آقای آقا موسی صدر بود، در آینده به سبک دیگری نوشته خواهد شد و همچنین، مقالات پرارزشی به قلم ده‌ها نویسنده فاضل و دانشمند حوزه علمیه قم، بعد از این در مجله مکتب اسلام درج خواهد شد.

شماره دوم سال دوم مجله درس‌هایی از مکتب اسلام، با مقاله‌ای از دانشمند بزرگ، استاد علامه آقای آقا سید محمدحسین طباطبایی تبریزی و مقالات دیگری از نویسندگان و مدرسین حوزه علمیه از قبیل آقایان: ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی تبریزی، احمد آذری، حسین نوری، علی دوانی، حسین شب زنده‌دار، محمد موحدی لنکرانی و... منتشر شد و شماره سوم با مقالات متنوع‌تری به قلم نویسندگان دانشمند قم، به زودی منتشر می‌شود.

با تقدیم احترامات فائقه

قم: حوزه علمیه

سید هادی خسروشاهی تبریزی

وظیفه: از اینکه نویسندگان غیور و فکور حوزه علمیه قم در نشر مجله نفیس «درس‌هایی از مکتب اسلام» اهتمام ورزیده و تصمیم دارند این مطبوعه گرانبها را همه ماهه در دسترس مطالعه خوانندگان قرار دهند بسیار خوشوقتیم و دعای موفقیت آنان را بر عهده داریم و به خوانندگان وظیفه توصیه می‌کنیم که در ترویج این مجله گرانبها بیشتر از پیشتر کوشا باشند تا اینکه مورد استفاده مسلمین واقع گردد.[2]

 


1. ناهید به طور هفتگی در تهران چاپ می‌شد و مدیر آن آقای مقدس‌زاده قمی بود.

2.هفته‌نامه «وظیفه» چاپ تهران، شماره 116، مورخ 14 اسفند 1338، ص 1 و 4.