سند دهم:

گزارشی به امام خمینی

محضر قائد امت، آیت‌الله العظمی حضرت امام خمینی مدظله العالی

بعد التحیه و السلام، محترماً گزارش کوتاهی از عملکرد یک ماهه اخیر را معروض می‌دارد. مطالب دیگری نیز بود که به برادرم حاج احمد آقا نوشتم که خدمتتان عرضه خواهند داشت.

1. در مورد حضرت آقای موسی صدر، که با پاپ حضوراً مذاکره کرده بودم، پس از دو ماه به طور کتبی به اینجانب نوشتند که: «نتیجه تحقیقات آن‌ها با نتایج تحقیقات مقامات قضایی ایتالیا یکسان است و آن اینکه: آقای صدر هرگز وارد ایتالیا نشده است.»

2. اعزام نماینده مذهبی از طرف حضرت‌عالی به اروپا ضرورتی است. اگر آقای حائری یزدی و یا عالم دیگر مسلط به زبان و آماده برای دخالت در امور سیاسی و مصاحبه و غیره اعزام شود، خیلی مناسب خواهد بود.

3. پاپ برای بازدید چند کشور آفریقایی رفته است. طبق آمار منتشره، هم اکنون یک میلیون و نیم واحد وابسته ـ اعم از کلیسا، آموزشگاه، مدرسه، درمانگاه و غیره ـ با صد و ده هزار کشیش و راهبه و پزشک و کارمند، در سراسر آفریقا فعالیت می‌کنند. تبلیغات مسیحیت با توجه به جهل و بی‌سوادی اکثریت مردم، مؤثر واقع شده و مثلاً فقط در ملاوی تعداد مسلمانان نسبت به یک قرن پیش به یک سوم تقلیل یافته است.

4. نمونه‌های 24 روزنامه ضد انقلاب فارسی منتشره در خارج به اضافه 8 مجله و روزنامه عربی ـ سعودی و عراق، منتشره در پاریس و لندن و رم، به برادر دکتر ولایتی، همراه طرحی ارسال گردید که عین نامه و فهرست اسامی روزنامه‌ها و چند نمونه از آن‌ها به پیوست خدمت‌تان تقدیم می‌گردد.

5. در مراجعه، به ترجمه قرآن مجید به ایتالیایی، که توسط یک بهایی و یک کشیش انجام گرفته، ائمه را شاهزادگان! ترجمه نموده‌اند و اشتباهات و اغلاط عمدی زیاد دیگری به چشم می‌خورد. روی این اصل، به یاری خدا ترجمه کامل قرآن مجید زیر نظر مستقیم حقیر با همکاری چند نفر مسلط به زبان ایتالیایی آغاز شده و امیدوارم که دعا بفرمایید تا توفیق پایان یافتن آن نصیب حقیر گردد.

6. به دنبال کوشش فراوان و مذاکره با برادران عرب، به یاری حق، برای اولین بار برای پنجاه هزار مسلمان مقیم رم و حومه، ذبیحه اسلامی آماده گردید. برادران عرب برای این منظور شرکتی تأسیس و دو فروشگاه باز کرده‌اند که مورد استقبال مسلمانان متعهد قرار گرفته است.

7. مراسم سومین سالگرد انقلاب اسلامی در محل سفارت با شرکت گروهی از شخصیت‌ها و سفرای کشورهای اسلامی و دوست برگزار و اینجانب ضمن سخنرانی به عربی، مواضع جمهوری اسلامی را توضیح دادم.

8. برادران انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایتالیا هم در شهرهایرم وناپل مراسم بزرگداشت برپا کردند که به دعوت حقیر، دانشجویان مسلمان عراقی و لبنانی هم شرکت کردند و اینجانب نیز به آن شهر رفته و ضمن سخنرانی به عربی و فارسی، در حدود دو ساعت هم به سؤالات مختلف آنان، که در حدود 200 نفر بودند، پاسخ داده شد.

متأسفانه به علت نبودن جا و نداشتن محل مناسب در رم، بچه‌ها مراسم را در یک سالن وابسته به کلیسا برگزار کردند که امیدواریم با حل مشکل مکان برای مرکز فرهنگی اسلامی ما در رم، کلیه اجتماع برادران در آن محل برگزار گردد.

الحمدلله برادران انجمن‌های اسلامی در ایتالیا خیلی فعال شده‌اند و در یک ماه گذشته هم، 48 کارتن دوا و پوشاک توسط سفارت ما به هلال احمر ایران اسلامی فرستاده‌اند و انتظار دعای خیر حضرت‌عالی را دارند.

* * *

در مورد دو موضوعی که توسط احمد آقا خدمتتان معروض داشته‌ام: ...انتظار بذل عنایت دارم.

ادام الله ظلکم الوارف

سید ‌هادی خسروشاهی

رم ـ ایتالیا[1]

 


[1]. نامه اینجانب به پاپ و اشاره به پاسخ واتیکان در گزارشی به امام خمینی، چون محرمانه نبود عیناً نقل شد. متن اصلی پاسخ واتیکان چون محرمانه است، فعلاً از چاپ آن معذوریم.