قطعنامه تاریخی مؤتمر اسلامی

شیخ حسن ترابی، طی دعوت‌نامه رسمی دیگری، از اینجانب دعوت نمود در سومین «مؤتمر ملی ـ‌ عربی و اسلامی» كه با حضور چند صد نفر از شخصیت‌های اسلامی از هشتاد كشور جهان در سودان تشكیل می‌شد، شركت كنم،‌ اما متأسفانه این بار هم توفیق شركت در آن مؤتمر حاصل نشد، ولی با توجه به اهمیت تاریخی و بین‌المللی آن، از برادر ارجمندم دكتر حسن مكی (حفظه‌‌الله)،[۱] خواستم كه ضمن ابلاغ سلام و تبریك به دبیر كل محترم مؤتمر، از قول حقیر، پیشنهاد کند که توجه خاصی به موضوع ایران داشته باشند و با توجه به ‌اینكه ایران اسلامی مورد تهاجم همه‌جانبه دشمنان استقلال و آزادی ملل مسلمان قرار گرفته، پشتیبانی شركت‌كنندگان در مؤتمر را، در ضمن قطعنامه پایانی، مد نظر قرار دهند.

خوشبختانه این پیام و پیشنهاد به دبیركل محترم ابلاغ شد و مورد موافقت قرار گرفت و دفاع و پشتیبانی كامل همه شركت‌كنندگان از ایران اسلامی،‌ در ماده ۶ قطعنامه تاریخی مؤتمر به تصویب چند صد نفر از شخصیت‌های معروف جهان اسلام رسید... و مدتی بعد دبیرخانه مؤتمر،‌ متن قطعنامه را همراه با نشریاتی برای‌ اینجانب فرستاد و خواستار استمرار همكاری و تعاون فیمابین گردید... و به ‌علت اهمیت موضوع و با توجه به شرایط خاص آن زمان، ترجمه كامل متن قطعنامه را در همان دوران در فصلنامه «تاریخ و فرهنگ معاصر» منتشر ساختم[۲] كه به‌ علت اهمیت تاریخی آن و تكمیل بحث مربوط به حركت اسلامی سودان و اینکه یادی از نقش شیخ حسن ترابی در صدور آن داشته باشیم، در ادامه و پس از نامه دكتر ترابی، آن را نقل می‌كنیم:

تاریخ: ۲۹ ذوالقعده ۱۴۱۵ هـ

مطابق با: ۲۹ آوریل ۱۹۹۵ م

دبیرخانه كنفرانس ملی ـ‌ عربی و اسلامی

برادر ارجمند سید ‌هادی خسروشاهی 

السلام ‌علیكم و رحمة ‌الله و بركاته

به‌ استحضار می‌رساند (با لطف و عنایت خداوند) سومین دوره كنفرانس ملی ـ عربی و اسلامی از تاریخ ۳۰ مارس تا ۲ آوریل ۱۹۹۵ میلادی در خرطوم پایتخت سودان منعقد شد كه در حدود ۴۰۰ نفر عضو از هشتاد كشور جهان اسلام،‌ در آن مشاركت و حضور فعال داشتند.

در جریان نشست‌های این دور از كنفرانس، مهم‌ترین مسائل و مشكلات مربوط به امت اسلامی در فضایی آزادانه و توأم با احساس مسئولیت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نشست پایانی مواضع و دیدگا‌ه‌ها و توصیه‌های شركت‌كنندگان در قبال موضوعات مطرح شده،‌ عنوان و قرائت گردید كه بر اساس نظرات و آراء اعضاء،‌ اصلاحات و تعدیلات لازم و ضروری در خصوص هر یك از مواضع و توصیه‌های عنوان شده به ‌عمل آمد.

اكنون متن دیدگاه‌ها و توصیه‌های ارائه شده به سومین دوره كنفرانس، به پیوست برایتان ارسال می‌گردد، امید است كه موارد و نكات مندرج در آن، شما را در ارزیابی تصمیمات متخذه از سوی كنفرانس به ‌عنوان تصمیماتی كه موجبات تبلیغ و ترویج و تثبیت اسلام در سراسر گیتی را فراهم می‌كند،‌ یاری دهد.

دبیرخانه كنفرانس امیدوار است كه از طریق ارسال بولتن و نامه، ارتباط موجود با شما را حفظ كند و شما را در جریان اخبار و عملكرد خود در خصوص چگونگی اجرای توصیه‌‌های ارائه شده، كه در حال حاضر عمیقاً‌ سرگرم عملی ساختن آنها بر اساس یك جدول زمانی تعیین شده می‌باشد، قرار دهد. امیدواریم كه جنابعالی با اتخاذ روش‌ها و گام‌های مثبت در جهت به كار بستن توصیه‌های كنفرانس و ارسال آن به دبیرخانه همچنان با ما در ارتباط باشید.

با كمال تشكر

دكتر حسن ترابی 

ـ دبیر كل كنفرانس ـ[۳]

 


[۱]. برای شناخت شخصیت دکتر مکی،‌ مطلبی به اجمال در آخر این بحث ـ پیوست‌ها ـ خواهد آمد.

[۲]. «تاریخ و فرهنگ معاصر»، چاپ قم، شماره ۱۳ و ۱۴، مورخ بهار ۱۳۷۴، صفحات ۲۷۴ - ۲۶۱.

[۳]. متن اصلی نامه در بخش اسناد آمده است.