پى گیرى ساواك

البته این قبیل فعالیت ها بدون مشكل و به دور از چشم دشمن انجام نمى گرفت. علاوه بر گرفتارى هاى برادران در تهران، بنده نیز علیرغم مراعات مسائل حفاظتى و مخفى كارى ، چندین بار در قم دستگیر و یا به ساواك خوانده شدم كه در هر بار، با لطایف الحیلى، خود را دور از مسائل سیاسى ملى گرایانه! خواندم و آنها هم به علت نداشتن دلایل و مدارك لازم براى اثبات اتهام، اقدام جدى به عمل نیاوردند ولى به تعقیب و مراقبت خود ادامه دادند... اما ظاهراً مركز، از گزارش هاى ساواك قم راضى نبود و گویا اطلاعاتى به دست آنها رسیده بوده كه ساواك قم از آنها بى خبر بوده است!

بى مناسبت نیست كه یكى از نامه هاى مشروح اداره كل سوم ساواك مركز به ریاست ساواك قم را درباره روابط و فعالیت هاى اینجانب، عیناً نقل كنیم.

این نامه در واقع گزارش كاملى از نوع فعالیت ها و ارتباطات اینجانب با گروه ها و سازمان هاى داخل و خارج در آن برهه است... و پس از پاسخ هاى بى محتواى ساواك قم، سرانجام بنده را دستگیر و به تهران فرستادند كه پرونده اتهامى از طرف سپهبد نصیرى به دادستانى ارتش ارجاع شد كه چون داستان آن هم طولانى است، بررسى اسناد و چگونگى امر را به وقت دیگرى موكول مى كنم. اما سند یا گزارش ساواك را چون مربوط به این یادداشت ها است، در اینجا نقل مى كنم:

سازمان اطلاع و امنیت كشور

از: اداره كل سوم

شماره: 28222/316

تاریخ: 7/6/44

به: ریاست ساواك استان مركز

درباره: سید هادى خسروشاهى فرزند مرتضى

بازگشت به شماره: 1226/20 الف ـ 17/1/44

اخیراً اطلاعى واصل گردیده كه نامبرده بالا واسطه مستقیم امور انتشارات نهضت آزادى ایران است و نویسندگان نهضت آزادى بیشتر نوشته هاى خود را به وسیله او در تهران و قم به چاپ مى رسانند. وى تاكنون چند جلد كتاب به قلم مهندس مهدى بازرگان به نام او در قم و تهران به چاپ رسانیده و همچنین علاوه گردیده كه مشارالیه واسطه اخذ مقالات مربوط به نهضت آزادى و رسانیدن آن به محل چاپ یا پلى كپى اینگونه نشریات است و با شركت انتشار واقع در خیابان باب همایون سراى صبا هم ارتباط دارد.

با توجه به اینكه قبلاً آن ساواك ضمن نامه شماره 27174/20 الف مورخه 22/12/43 وى را از نویسندگان نشریه بعثت و انتقام و همچنین محرك در فعالیت هاى روحانیون شناخته و به موجب ضمائم همین نامه طلبه مذكور را رابط بین روحانیون مخالف و دریافت كننده اعلامیه ها و داشتن همكارى با جمعیت اخوان المسلمین مصر و اخذ كننده تلگرافات چاپ شده علماى قم از چاپخانه ها و داشتن ارتباط با مراكز چاپى قم از قبیل چاپخانه هاى نوین، دارالعلم، حكمت و واسطه آیت الله شریعتمدارى با جبهه ملى معرفى نموده علیهذا این موضوع از ناحیه آن ساواك پى گیرى و تعقیب نگردیده تا قطعیت آن مسلم گردد و یا اگر اقداماتى معمول داشته اند نتیجه تاكنون به این اداره كل واصل نگردیده است.

اینك از نقطه نظر اهمیت موضوع اطلاعات زیر مورد نیاز مى باشد:

1ـ نتیجه اقدامات معموله پیرامون تعیین صحت و سقم این مطلب كه وى از نویسندگان نشریه بعثت و انتقام مى باشد چه بوده و هرگونه اقدامى كه آن ساواك در این زمینه بعمل آورده مشروحاً اعلام شود.

2- تاكنون چه اقداماتى به منظور شناسایى سایر نویسندگان، محل چاپ یا پلى كپى و نحوه انتشار نشریات بعثت و انتقام بعمل آورده و اقدامات معموله تا چه حد پیش رفته است؟

3- سید هادى خسروشاهى از چه تاریخى با جمعیت نهضت آزادى مراوده و همكارى آغاز نموده و تاكنون چه اقداماتى به نفع این جمعیت بعمل آورده است؟

4- یادشده بالا غیر از كتب و رسالات دینى و اقتصادى كه در برگ بیوگرافى منظم به نامه معطوفى از آن نامبرده شده تا به حال چه تألیفات و نشریات جدیدى چاپ و منتشر ساخته است؟ در صورت مثبت ارسال نسخه اى از نشریات جدید وى.

5- معمولاً كارهاى چاپى خود را به وسیله چه چاپخانه هایى در تهران یا قم انجام مى دهد و امكانات او در این زمینه تا چه اندازه مى باشد؟

6- با كدام مجله و نشریه مجاز و غیرمجاز همكارى داشته و نیز نقش وى در زمینه فعالیت هاى روحانیون مخالف چیست؟

7- آیا مى توان قرائنى در مورد همكارى یا داشتن ارتباط وى با جمعیت اخوان المسلمین مصر بدست آورد؟

8- شركت انتشار كه قبلاً از مراكز پخش نهضت آزادى و دبیرخانه انجمن هاى اسلامى وابسته به نهضت بوده پس از ضربه سال 42 و دستگیرى و محكومیت مهدى جعفرى، مسئول آن، آیا مجدداً به صورت اولیه درآمده است یا خیر؟ در صورت مثبت:

الف ـ از چه تاریخى در این شركت فعالیت مجدد به وسیله بقایاى جمعیت نهضت آزادى ایران و انجمن هاى اسلامى وابسته به نهضت آغاز گردیده است؟

ب ـ مسئول جدید آن و همچنین اداره كنندگان فعلى آن شركت چه كسانى مى باشند با ذكر نام و مشخصات كامل آنان؟

9- در ماه هاى اخیر چه نوع كتبى از نوشته هاى مهندس مهدى بازرگان یا سایر سران نهضت آزادى منتشر و یا تجدید چاپ گردیده است؟ نام كتاب ها، نویسندگان، محل چاپ، تیراژ و نحوه انتشار با معرفى واسطه چاپ آنها.

خواهشمند است دستور فرمایید پیرامون خواسته هاى بالا به طور محرمانه و غیرمحسوس تحقیق و نتیجه را به انضمام هرگونه اطلاعات دیگرى كه بتوان درباره مشارالیه تحصیل نمود به این اداره كل اعلام دارند.

مدیر كل اداره سوم ـ مقدم

7/6/44

و البته علیرغم دستور اكید مركز و دستگیرى و اعزام اینجانب به تهران و حبس در بند دو زندان «قزل قلعه» در كنار شخصیت هایى چون مرحوم آیت الله ربانى شیرازى، آیت الله انصارى شیرازى، حجت الاسلام والمسلمین جهان تاب، مرحوم حاج مرتضى تجریشى، زنده یاد داریوش فروهر، چند فعّال توده اى، پس از مدتى سرانجام به علت عدم اثبات اتهام و فقدان مدرك و به بهانه یا مناسبت فرا رسیدن «نوروز»!، همراه دیگر دوستان آزاد شدم و البته نقل خاطرات آن دوران نیز، نیاز به فرصت دیگرى دارد...